5 Tips om meer omzet te genereren uit je webshop

5 Tips om meer omzet te genereren uit je webshop

5 Tips om meer omzet te genereren uit je webshop

5 tips om meer omzet uit je webshop te genereren

Het is de droom van veel internet ondernemers, wakker worden en je ziet in je mail weer wat orders vanuit je webshop. Maar hoe krijg je dat voor elkaar is vaak de vraag. In dit artikel willen we wat meer inzoomen op hoe je meer omzet kan genereren uit je webshop. We zullen kijken naar het verhogen van verkeer naar je website en een stukje Growth hacking tips en tricks. Een webshop is in feite e-commerce en de cijfers zullen ook het komende jaar harder stijgen. Men koopt online meer en voornamelijk mobiel is belangrijk. We zullen in dit artikel dus ook kijken naar de trends en ontwikkelingen binnen de groeiende e-commerce markt. De onderwerpen wat we zullen behandelen kunnen per sector anders zijn en zullen dus ook meerdere voorbeelden geven.

Wat zijn de trends en ontwikkelingen in e-commerce?

In Nederland hebben we momenteel ruim 17 miljoen mensen, en ruim 18 miljoen mobiele ‘subscriptions’. De typische Nederland heeft een laptop, gebruikt een tablet en tevens een mobiel. Nederland heeft een penetratie graad van 56% in Social Media wat erg hoog is. We brengen dus veel tijd door online, op verschillende devices, en Social Media is nog steeds belangrijk. Als we kijken naar de trend voor komend jaar zien we dat Facebook zal afnemen voor Millenials en de leeftijd van 50/60 gebruikt juist meer Facebook. Instagram begint nu echt door te breken in Nederland en Linkedin wordt steeds belangrijker. Je voelt het al aankomen, wie is je doelgroep en waar ga je je pijlen op richten.omzet e-commerce

Tip 1: Kies de juiste omzetkanalen

Zit je in travel, fashion of heb je een creatieve webshop? Integreer Instagram in je webshop en wist je dat je vanuit Instagram ook een shop kan instellen. Voornamelijk travel en fashion is visueel waardoor je aandacht kan trekken door prachtige foto’s. Verkoop je een simbel boek bijvoorbeeld wat vooral tastbaar is dan kan je aan marketplaces denken zoals Bol.com. Het wordt dus steeds interessanter om meerdere afzet kanalen te onderzoeken en niet meer puur de focus hebben op SEA en SEO diensten. Het internet geeft dus meer mogelijkheden dan ooit! Is je doelgroep wat ouder en ben je bijvoorbeeld een recruiter? Linkedin is the way to go!! Even een linkje terug naar een webshop, we zien een trend dat mensen minder gebruik maken van Social Media maar in specifieke ‘niche markten’ je goed kan scoren. Heb je al eens van affiliate marketing gehoord? Dit wordt ook steeds belangrijker voor webshop om extra content te ontwikkelen en een ‘affiliate’ programma aan te bieden of juist te zijn. Kortom, kies het juiste kanaal buiten je webshop om voor dat beetje extra omzet te genereren.

Tip 2: Verkeer naar je website verhogen

Heb je geen bezoekers of nog weinig? Dan ligt hier een belangrijk punt om te verbeteren. Je moet ‘shoppers’ in je webshop hebben om ze te kunnen omzetten naar klant. Heb je een leuk budget, dan wordt het extra landingspagina’s maken en pushen met ads. Wil je organisch meer bezoekers? Hier spelen wij als Mr SEO bureau Nederland een belangrijke rol. Wij maken namelijk een online strategie voor je en kijken samen hoe we alle kanalen het beste kunnen inzetten. Belangrijk is om een ‘specialist’ te zijn en je bezoekers informeren. Denk aan een blog, een kennisbank wat erg belangrijk is om je bezoeker naar je webshop te krijgen. Verkoop je speciale schoenen? Maak bijvoorbeeld een artikel hoe je schoenen kan onderhouden. Nog makkelijker, wij verkopen seo pakketten en we maken nu een artikel voor jou als webshop eigenaar om meer informatie te geven. Content = King!seo specialist

Tip 3: Lokale betaalmethoden toevoegen

Betaalmethoden? Klopt, je hebt eindelijk een bezoeker binnen en is lekker aan het shoppen en dan kom je op de betaalpagina. Heel veel mensen haken af omdat je alleen een Visa en Mastercard optie hebt en gaan snel naar de concurrent. Wist je dat Ideal het belangrijkste betaalmiddel is? Tevens heb je achteraf betalen, Klarna noem maar op. Biedt je potentiële klant dus meerdere betalingsopties. Hoe meer keuze, des te makkelijker het is voor iemand om een betaling te doen. We zien dit met name bij onze internationale klanten die denken even makkelijk online te gaan in Nederland. Na wat ‘growth hacking’ analyses zien we altijd dat een Ideal integratie de nodige extra omzet zal bieden. Veel mensen denken, dit is logisch maar je schrikt hoeveel webshops nog geen extra betaalmethoden bieden.betaalmethoden seo

Tip 4: Voeg een Live chat optie toe

Bezoekers beslissen vaak over een aankoop nadat het product al in de winkelwagen geplaatst is. Bij twijfels en vragen is het handig dat je de bezoeker zo snel mogelijk kan helpen. De live chat biedt veel voordelen voor zowel bezoekers als webwinkel eigenaren.
Ben je het zat om steeds dezelfde vragen te beantwoorden? Dan adviseren we altijd om een kennisbank of een FAQ (veelgestelde pagina) te maken. Hoe meer vragen je hier behandeld hoe makkelijker het jezelf maakt.
Voor de bezoeker is de live chat een laagdrempelige manier om contact op te nemen. Daarnaast is het een stuk betrouwbaarder als er iemand aanwezig is om je gelijk te helpen. Een hogere betrouwbaarheid helpt ook weer om je conversie omhoog te krikken. Wij vinden Crisp een ideale live chat oplossing omdat de e-mailadressen meteen gekoppeld kan worden aan Mailchimp. Hierdoor bouw je automatisch aan een e-mail lijst voor email marketing, dat is puur Growth Hacking! Ook geeft Crisp de mogelijkheid om automatisch al je klant data op te slaan zodat je een CRM systeem aan het maken bent. Belangrijker wordt dus om al je tools met elkaar te ingereren.

Tip 5: Wees duidelijk in je menustructuur

Je denkt waarschijnlijk dat dit niet echt een tip is – wel degelijk is dit een tip! We hebben veel webwinkel klanten gehad waar we eerst gaan starten met de menustructuur. Voor jou kan het makkelijk zijn om een product te zoeken maar de bezoeker moet snel iets kunnen vinden. Als voorbeeld, we hadden een klant wat manden verkocht in riet en rotan. Belangrijk is dus om aan SEO te denken, de user experience en ook converteren. Dit is een moeilijke klus om te verwezenlijken. We raden altijd aan om vanuit de basis te denken, een stoel, het materiaal, de kleur en maak een overzichtspagina met de juiste filters. Ook een categorie pagina is belangrijk om te scoren. Cluster je producten dus en laat men hieruit filters maken om zo het perfecte product te krijgen. Zelf iets samenstellen zoals een auto zal een bezoeker langer op je website houden, lagere bounce rate = Bingo!

We kunnen zo eindeloos doorgaan met tips geven en hopen dat je weer iets geleerd hebt. Je kunt ons als Mr SEO bureau altijd even een berichtje sturen om samen te sparren en hoe we je kunnen helpen meer omzet te genereren in je webshop.