Zorg dat je gevonden wordt op de juiste zoekwoorden met een slim zoekwoorden onderzoek.

Een goed zoekwoorden onderzoek is de basis van je website en valt onder SEO optimalisatie. Het zoekwoorden onderzoek is daarom bij ons een essentieel onderdeel van jouw Online strategie. Tijdens ons zoekwoorden onderzoek onderzoeken wij wat de kansen zijn, wat we moeten optimaliseren en geeft inzicht wat concurrenten doen. Door het zoekwoorden onderzoek deskundig aan te pakken, kan je de meest relevante zoekwoorden vinden, waarmee je de juiste doelgroep tot je website of webshop aantrekt. Een zoekwoorden onderzoek is dus essentieel wanneer je bovenaan in Google wilt komen of wilt starten met een Ads campagne.seo bureau

Op deze pagina zullen we enkele voorbeelden geven, meer informatie geven over de type zoekwoorden en hoe wij je kunnen helpen. Met een zoekwoorden onderzoek kijk je ook wat de moeilijkheidsgraad is van een zoekwoord. Verkoop je pizza’s en je gevonden wilt worden op ‘Pizzeria Amsterdam’ dan kunnen we nu al zeggen, wordt een hele strijd! Later op deze pagina zullen we wat verder inzoomen hoe je toch goed kan scoren.

Wat de aanleiding voor je online strategie ook is, het is altijd belangrijk om de behoeften van je klanten in te schatten. Door je zoekwoorden af te stemmen op je doelgroep, concurrentie en product / service, kan je eenvoudig bepalen of het handig is om te investeren in dat zoekwoord of even verder te zoeken. Serieus zoekwoorden onderzoek doen is van groot belang voor het slagen van je online activiteiten. Dit zoekwoorden onderzoek dient namelijk als fundament voor je online strategie en al je verdere online activiteiten. Het zoekwoorden onderzoek is bij Mr SEO bureau opgebouwd in de volgende stappen:

Stap 1: We starten altijd met een nulmeting

Wanneer we jou als nieuwe klant krijgen heb je natuurlijk al wat zoekwoorden verwerkt op je website. We kijken daarom eerst naar de huidige situatie van alle zoekwoorden. Welke ranken al sterk en waar kunnen we verder bouwen? De kwalitatieve zoekwoorden komen we al snel tegen in de titel en de alinea koppen ook wel een H1 genoemd. We maken hier een mooi overzicht van zodat we kunnen meten waar we nu staan en waar we naartoe willen groeien. Zodoende, kunnen we de ROI (return on investment) berekenen en transparant kunnen zijn hoeveel onze SEO diensten het jou heeft opgeleverd. Vanuit deze basis gaan we mooi verder bouwen en nemen we de ‘nulmeting’ mee in onze SEO strategie.zoekwoorden onderzoek

Stap 2: De Concurrentie analyse

Wanneer we in kaart hebben wat de huidige situatie is gaan we verder naar de concurrenten kijken. Waar staan we in de markt, waar hebben de concurrenten de focus op. Met name een ‘Gap analysis’ zoals de naam het al aangeeft, waar liggen gaten. We zien dus zoekwoorden van concurrenten die wij nog niet hebben. Ook voor link building kan je dit gebruiken, waar krijgen de concurrenten links vandaan welke wij nog niet hebben, zeker waardevol dus!

Wat zijn longtail zoekwoorden?

Laten we starten met de longtail zoekwoorden betekenis: Dit zijn bredere zoekwoorden om voor SEO op te richten. Zodoende heb je te maken met minder concurrenten en een lagere zoekvolume. Het grote voordeel is om hoger te komen in Google op deze brede zoekwoorden. Als voorbeeld komen we terug op ons pizza voorbeeld. Je kan longtail zoekwoorden gebruiken zoals: ‘authentieke pizza’, ‘houtoven pizza Amsterdam’, ‘pan pizza’ of je buurt koppelen aan zoekwoorden. Je krijgt dan; ‘Westerpark pizzeria Amsterdam’ of ‘Pizza bezorgen Oud-Zuid’ Je gaat dus om je product / service heen bouwen en je ‘Niche’ claimen. Je bent de beste / goedkoopste etc. in jouw stad, zijn er veel concurrenten in de stad dan claim je jouw buurt. Zodoende kan je met een SEO strategie in combinatie met een zoekwoorden onderzoek jouw markt claimen.longtail zoekwoorden

Wat zijn Latent Semantic Indexing (LSI) zoekwoorden?

Dit zal de komende jaren belangrijker worden door de nieuwe algoritmes van Google. Men zoekt niet meer op ‘Hamburger Deventer’ maar ‘ wat is het beste burger tent van Deventer’ etc. Een synoniem voor jouw product wordt belangrijk binnen SEO, mensen zoeken dus op een Burger of Hamburger. Hierdoor maken we ook altijd een LSI zoekwoorden overzicht. Deze moeten we dus ook opnemen binnen de content strategie.

Stap 3: Google geeft ook suggesties

We gaan weer verder met ons zoekwoorden onderzoek stappenplan. We hebben al mooie overzichten kunnen maken en we kijken nu naar de suggesties van Google en Bing. Google helpt ook graag mee aan je zoekwoorden onderzoek. Via de Google Ads Keywordplanner (onderdeel van het adverteerprogramma in Google), kunnen we op basis van andere zoekwoorden zoekwoordideeën opvragen. Daarnaast biedt de Google Ads Keywordplanner ook de optie om op basis van je website-adres (of het website-adres van een ander) zoekwoorden te selecteren. Zodoende krijgen we bredere ideeen waar we verder op kunnen bouwen. Google heeft namelijk de data in handen waar mensen op zoeken dus we willen zoveel mogelijk data binnen krijgen.seo bureau

Stap 4: Brainstormen en breder kijken

Op basis van de opgehaalde zoekwoorden en data vanuit Google, Nu gaan we het zoekwoorden onderzoek compleet maken door een uitgebreide brainstormsessie. Probeer daarbij de volgende elementen eens te benoemen:

  • Producten en beschrijving.
  • Product USP’s van de doelgroep.
  • Productnamen, bedrijfsnamen, productmodellen/ -types etc.
  • Gerelateerde producten/onderwerpen.
  • Combineer zoekwoorden met plaatsnamen, regio’s en provincies.
  • Denk ook aan kleuren, maten en prijzen

Daarnaast is het ook altijd handig om het gebruik van enkel- en meervoud toe te passen in de content. Vervolgens kunnen we al deze zoekwoorden combineren via Merge Words. Hiermee worden al deze verschillende attributen tot diverse zoekwoorden gecombineerd. Zodoende hebben we ook een mooi overzicht van alle combinatie zoekwoorden. Vervolgens kijken we waar een mooi zoekvolume op zit.seo specialist

Stap 5: Analyseren en doorvoeren

Wanneer we alle opties hebben bekeken dan kunnen we hieruit wat conclusies gaan trekken. De longtail zoekwoorden hebben meestal lage zoekvolumes maar kunnen we snel op scoren. De hogere zoekvolumes hebben we meer tijd voor nodig en wordt een lange termijn project. Hierna gaan we aan de slag met de ‘customer journey’, oftewel: het in beeld brengen van het aankoopproces. Welke stappen zet je potentiële klant voor hij daadwerkelijk een product of dienst afneemt? Hierdoor worden alle behoeften in kaart gebracht die je klant heeft. Met name in een webshop / Ecommerce is dit erg belangrijk. Van oriëntatie tot aan de after sales, alle stappen worden hierbij zorgvuldig in kaart gebracht. Zo is het bijvoorbeeld ontzettend belangrijk dat je zichtbaar bent als de klant bezig is met de oriëntatie. Dit kan je doen door goed in Google te worden gevonden. Wij onderzoeken exact alle stappen die gezet worden voor de aankoop van een product, zo worden alle behoeften in kaart gebracht. Dit doet men in een customer journey, oftewel een schets waarin alle kanalen en behoeften in beeld worden gebracht. Hierdoor wordt zichtbaar welke kanalen of touchpoints er missen. Mr SEO bureau zorgt er voor dat je website in alle stadia van het aankoopproces in beeld is en blijft bij de klant.