Online strategie van Mr Seo – de roadmap naar online success
Een online strategie is onmisbaar in elke business om je doelgroep te bereiken. Er zijn vele sites, social media, forums, en intranetten, organische seo, advertenties plaatsen in ads een duidelijke richting is daarom belangrijk en zeker om het meetbaar te maken. De grote vraag is hoe ontwikkel je zo’n online strategie en waar start je? Een online strategie geeft richting aan de inzet van je online marketing mix. Onmisbaar als je wil dat jouw tijd, budget en middelen zo efficiënt mogelijk worden ingezet. De digital strategen van Mr SEO bureau helpen jou om een integrale online strategie te creëren die het verschil maakt. Hierbij willen we wat meer informatie geven hoe wij denken en hoe we jou kunnen helpen
Waar gaan we ons op richten
De eerste stap is een gedegen seo analyse. We kijken samen naar de doelstellingen en waar we samen naar toe willen. Een online strategie is een lange reis wat we samen gaan maken. Ben je klaar voor een mooi avontuur?
Een online strategie maken we ook voor een lange en korte termijn. de ‘quick wins’ liggen meestal in het optimaliseren van de website en de landingspagina’s. Tijdens onze gesprekken met jou kijken we naar jouw doelen. Hierbij komen we met interessante extra opties waar jij waarschijnlijk nog niet aan hebt gedacht.
Als je alle benodigde input op tafel hebt liggen, kun je starten met het opstellen van je online strategie. Feitelijk is dit een proces van het maken van keuzes en het stellen van prioriteiten. Welke online doelgroepen krijgen voorrang? Wat wil je bij hen bereiken? Welke online activiteiten zijn benodigd? Welke consequenties heeft dit functioneel, financieel en organisatorisch? Wat gaan de online activiteiten ons opleveren? Wat doen we het eerst en wat later? Om je online activiteiten echt succesvol te laten zijn is het een vereiste dat je hierin heldere definities, prioriteiten en keuzes maakt. Als je dit niet beschrijft, schiet je met een schot hagel in het uitgebreide online domein en weet je niet waar al je inspanningen toe leiden. Je euro’s en tijd zijn te kostbaar om aan het toeval over te laten. Voor een betere focus in je werkzaamheden is een roadmap onmisbaar. Een roadmap geeft structuur en stelt prioriteiten om je doelen efficiënter te bereiken.
Een scherp onderscheidend vermogen is key
Dit onderscheidend vermogen kan deels zitten in de uitstraling (design), maar uiteindelijk gaat het er om wat jouw website / webshop concreet te bieden heeft. En waarom zouden bezoekers voor jouw bedrijf gaan en niet voor die 10 andere websites die men net heeft bekeken?
Wat doen jullie anders?
- Waar maak je het verschil?
- Wat maakt het verschil tussen overige aanbieders in de markt? is dit de prijs of kwaliteit bijvoorbeeld
De antwoorden op deze vragen vormen de basis voor een gezonde online marketingstrategie en een heldere online positionering. Het onderscheidend vermogen van jouw website / webshop kan zitten in de doelgroep, dat wat je concreet aanbiedt, de service (en liever niet) in de prijs. Het gaat bij het onderscheidende vermogen niet alleen om het onderscheid te vinden en te maken, maar vooral om dit te vertalen naar ‘hapklare brokken’ voor jouw online doelgroep! Zoals helder geformuleerde USP’s. Dit alles gieten we in een duidelijk plan met SMART geformuleerde doelen. Hierbij willen we wel aangeven dat tijdens deze lange reis we vaak moeten bijsturen. Mr SEO fungeert als een kapitein op het schip en blijft de concurrenten, de markt, online ontwikkelingen en de rankings. Waar scoren we beter, waar moeten we meer energie insteken. SEO uitbesteden aan een Mr SEO kapitein scheelt je een hoop tijd en geld.
Customer Journey defineren
We hebben de website geoptimaliseerd, zoekwoorden onderzoek gedaan en nu? Het is belangrijk om te ‘Growth hacken’ Wat is het gedrag van de bezoeker op de website? Welke fases doorloopt iemand van bezoeker tot klant? Welke ’touchpoints’ zijn er al voordat iemand op de website terecht komt en welke informatie is in welke fase relevant? En via welk kanaal? Het antwoord vind je in een customer journey: de reis van bezoeker tot klant. Op basis van deze scope kan al een eerste keuze gemaakt worden in primaire en secundaire doelgroepen die je via de online kanalen wil bedienen. Let hierbij op dat de online doelgroep niet automatisch de eindklant / eindgebruiker hoeft te zijn. Wellicht zijn tussenhandel of opinieleiders (pers/media) de belangrijkste doelgroepen om online iets mee te doen? Tevens het gedrag op de website is erg belangrijk, we gebruiken hierbij heatmaps om te analyseren waar de gebruiker ‘klikt’ zeker belangrijk om te zien of de call to action buttons werken. De Mr SEO analisten zijn echte growth hackers en houden van data, conversie optimalisatie ook wel genoemd. Zie bovenstaand voorbeeld van een klant. Go Niche en wees de specialist om te winnen!
Een Persona voor de organisatie defineren
Om daarnaast een goed beeld te krijgen van wensen en eisen van je online doelgroepen is een verdere detaillering benodigd. Per stakeholder stel je daartoe een persona op. Dit is een onderdeel in de online strategie wat vaak vergeten wordt. Wie is nou jouw klant en wie ben jij? kortom, kunnen jullie vriendjes worden? Een persona is een personificatie van de doelgroep. Het is een fictieve persoon die het dichtst de doelgroep benadert. Een persona beschrijft naast persoonlijke kenmerken, zijn of haar vrijetijdsbesteding en interessegebieden, online gebruik en gedrag en eventuele informatie- en communicatiewensen ten aanzien van je organisatie. De Mr SEO is analisten vinden dit een geweldig traject om samen naar te kijken. De persona van Mr SEO? Zie het logo, iemand die jou aankijkt, die naar jou luisterd, een stel ondernemers met kennis die jou helpen! Keep it simple…en uiteraard kunnen we details met je doornemen.
Online doelen, doelstellingen en KPI’s
Nadat je hebt bepaald voor wie je online wilt inzetten, kun je per doelgroep de online doelen gaan vaststellen. Waar moet online het meest aan bijdragen en waaraan het minst? Als je deze keuzes voorlegt en laat prioriteren, bijvoorbeeld door €200,- te verdelen, heb je de basis gelegd voor vervolgstappen in je online strategie. Op basis van de online doelen stel je vervolgens doelstellingen en KPI’s (Key Performance Indicators) op. Deze zijn nodig om na realisatie van je online strategie het succes van je online inspanningen te kunnen toetsen.
Online strategie van Mr SEO
Je zult nu denken, oke kinkt goed allemaal maar hoe denken jullie? Wij willen met onze ‘groene / veilige’ kleuren vertrouwen uitstralen. Ook leggen we alles simpel uit zodat het hapbaar is voor iedereen. Ook plannen vaak video calls ipv een halve dag in de auto te hoeven zitten. We zijn ondernemers die eigen bedrijven hebben en vanuit deze expertise jou helpen.
We weten dat elke euro telt en zo gaan wij met jou een avontuur aan. Simpel toch?