De ultieme Google Disavow tool gids
Dit artikel is geschreven voor iedereen die overweegt de Google Disavow Tool te gebruiken om de signalen van hun website te verbeteren.
Sinds de introductie in 2012 is de Google Disavow Tool een onmisbaar instrument geworden voor een seo bureau en online marketeers. Het is de enige methode om backlink risico’s positief te beperken en off-page signalen te behouden. Bij correct gebruik wordt de Disavow Tool een eenrichtings communicatiekanaal met Google. De bredere toepassing van de Disavow Tool en de enorme hoeveelheden gegevens die het blijft genereren voor Google blijft een bron van ‘speculatie’. Het belangrijkste doel, althans vanuit het oogpunt van de website-exploitant, blijft de dissociatie van hun website van PageRank die backlinks doorgeeft die anders de organische zoek zichtbaarheid zouden kunnen belemmeren. Bij onzorgvuldig gebruik kan de Google Disavow Tool echter de ondergang betekenen voor Google Rankings.
Ja, de Google Disavow tool is een krachtige tool wat zeker werkt. Google neemt de aanvraag meteen in behandeling en je ziet meteen een update in Google Search console. Een krachtige tool voor online marketeers om te gebruiken.
Met de Google disavow tool kan je een aanvraag indienen om een backlink af te wijzen. De aanvraag wordt vaak meteen meegenomen in de rankings van Google search console. Het is een krachtige tool voor een seo bureau om te gebruiken.
Het is een webmaster tool van Google wat er voor zorgt dat geselecteerde backlinks niet worden meegenomen in rankings. Je kan hiermee handmatig links afwijzen. Google verwerkt de aanvraag direct en geeft snel een update.
Deze gids, beïnvloed door de professionele ervaring van Mr SEO tijdens zijn 10 jaar ervaring in online marketing zal de opheldering van deze tool proberen beter toe te lichten. Tegelijkertijd is het een poging om veel voorkomende vragen te beantwoorden en een blauwdruk te bieden aan iedereen die overweegt de Google Disavow Tool te gebruiken om de signalen van hun website te verbeteren.
Afwijzen of niet afwijzen (Disavow of geen Disavow)?
De centrale vraag in dit artikel: heeft elke website een afkeurend bestand nodig? Het eenduidige antwoord op die vraag is volmondig: nee! Niet elke website heeft een overtuigend afwijzingsbestand nodig. In feite zijn er relatief weinig websites die hun backklinksignalen actief moeten controleren en beheren. Websites zoals persoonlijke blogs, overheidsplatforms, liefdadigheidsinstellingen, niet-gouvernementele websites, zelfs kleine niches of lokale webwinkels hebben vaak geen acute behoefte om spam-backlinks te weigeren.
De reden hiervoor is dat deze websites zelden linkbuilding uitvoeren. Velen leven van direct verkeer en hebben niet de capaciteit of de wens om hun Google-ranglijst te verbeteren. Vaak is hun doelgroep zich bewust van en bekend met hun aanwezigheid. Vandaar dat het type verkeer bijna al het verkeer vertegenwoordigt dat ze leuk vinden. Bijgevolg streven ze zelden of nooit actief naar PageRank, waarbij ze backlinks doorgeven die Google op zijn beurt afkeurt. Met relatief weinig backlinks in totaal is afwijzen vrijwel geen probleem.
Het wordt anders als je naar commerciële websites kijkt, zoals online winkels, prijsvergelijkingsplatforms, marktplaatsen, mediakanalen, portalen of grote merken. Hun doorslaggevende commerciële bedoeling maakt ze vatbaar voor optimalisatie, die al dan niet altijd voldoet aan de richtlijnen voor webmasters van Google. Google blijft moeilijk met betrekking tot, volgens Google, niet op verdiensten gebaseerde backlinks, daarom is het beheren van backlinkrisico’s voor deze websites een cruciaal onderdeel van het uitvoeren van online zaken. Ze moeten de Disavow Tool gebruiken als een schild dat hun organische ranglijst beschermt.
Er is ook een situatie waarin elke getroffen website de tool voor afwijzen moet gebruiken ter verdediging. Op dat moment is er een handmatige spamactie van Google, ook bekend als handmatige straf / penalty vanwege linkbuilding. In het algemeen moet elke Google boete zo snel mogelijk worden verwijderd. Een sanctie met name met betrekking tot backlinks moet echter onmiddellijk worden aangepakt, omdat deze geleidelijk de positie van de website in de zoekresultaten van Google beïnvloedt.
Je kan een penalty vaak herkennen aan het volgende bericht in Google Search Console:
Wanneer moet ik de Disavow gebruiken?
Er zijn een aantal belangrijke, maar slechts twee belangrijke factoren waarmee rekening moet worden gehouden als backlinks een aansprakelijkheid voor de website kunnen vormen: het volume van inkomende backlinks en hun kwaliteit. De eerste indicator kan vaak bijna onmiddellijk worden gemeten door te kijken naar het totale aantal backlinks dat is gerapporteerd in betrouwbare tools van derden, zoals Majestic. Het minimumaantal backlinks dat ooit naar ‘example.com’ verwijst, is bijvoorbeeld de som van een nieuw en historisch totaal gecombineerd. Hoewel geen enkele tool in staat is om een exact cijfer te geven, zijn ongeveer 300 miljoen backlinks een substantieel aantal dat in het geval van een commerciële website een herziening en bijwerking van het afwijzingsbestand kan rechtvaardigen. Majestic, net als andere geweldige tools voor het verzamelen van gegevens die later in deze handleiding worden aanbevolen, zal waarschijnlijk niet alle backlinks detecteren die ooit bestaan.
Net als alle andere commerciële tools, identificeert het mogelijk geen privé (blog) backlink-netwerken, die speciaal zijn gemaakt om detectie door derden te voorkomen. PBN’s zijn echter vanaf het begin een belachelijk concept. Linkbuilding wordt expliciet gedaan voor Google, backlinks moeten detecteerbaar zijn door Google en daarom altijd een duidelijke aansprakelijkheid vormen voor de ranglijst van de website.
Hoewel Google Search Console onmisbaar is in het proces, kan het niet worden beschouwd als de ultieme gegevensbron vanwege de ingebouwde rapportagelimiet, waarbij voorbeelden worden beperkt tot 100.000 backlinks. Dat gezegd hebbende, bij het zoeken naar een tastbare drempel kunnen 100.000 backlinks als vuistregel worden genomen. Minder backlinks rechtvaardigen waarschijnlijk niet de inspanning die nodig is om af te wijzen. Mogelijk meer backlinks.
Backlink indicator
De tweede belangrijkste indicator – kwaliteit – is aanzienlijk minder eenvoudig om zelfs maar vast te stellen, laat staan om nauwkeurig te beoordelen. De kwaliteit van de backlink hangt af van het type gebruikte ankertekst, de verspreiding van de ankertekst, de kwaliteit van de inhoud rond de ankers van de backlink, en waar anders dezelfde pagina naar linkt. Kortom, het kan alleen worden geanalyseerd door ervaren menselijke experts die zijn gewapend met krachtige, speciaal gebouwde tools die het proces helpen versnellen. Geen tools kunnen deze arbeidsintensieve, detailgerichte aanpak echter volledig vervangen. Handmatige analyse en onderzoek van de kwaliteit van de backlink vereist het crawlen van backlink gegevens in een eerste, cruciale stap.
De anchor tekst verdeling
In plaats van het hele proces te doorlopen, is er nog een extra indicator die kan helpen inschatten hoeveel een acuut risico een backlinkprofiel kan inhouden: de ankertekstverdeling. Hoewel er geen harde drempels zijn om te observeren, is de basisregel dat hoe meer de top tien ankerteksten geoptimaliseerd lijken voor de specifieke aangeboden producten of diensten, hoe groter de kans dat de PageRank passerende linkbuilding ooit werd uitgevoerd. En dat bijgevolg oudere en nieuwe backlinks eerder een ernstig risico vormen. Verschillende tools bieden hierin inzichten, waaronder Ahrefs en Majestic, met variërende diepgang. Het evalueren van alle ankerteksten behalve de top 10 is echter overbodig, aangezien commerciële ankers sowieso naar de oppervlakte komen.
Een goed voorbeeld hoe dit bij commerciële / wereldwijde zoektermen eruit ziet:
Wat moet je eigenlijk Disavow’en?
Elke backlinkanalyse moet beginnen met het verzamelen van zoveel mogelijk relevante backlinkgegevens. Backlink-voorbeelden van Google Search Console zijn een opstapje naar dat doel. Zoals eerder vermeld, zijn deze beperkt, waardoor hun informatieve waarde voor websites met substantiële backlinkprofielen van 10 miljoen backlinks en meer effectief wordt verminderd. Hoewel het mogelijk is om de GSC-voorbeelduitvoer te vergroten door een veelheid aan patronen toe te voegen naast domeineigenschap, zoals met www. en zonder www., zowel https en http als een combinatie van alle bovenstaande en mogelijk andere subdomeinen of mappen, blijven deze stappen een tijdelijke oplossing. Google blijft er voortdurend op hameren dat GSC-voorbeelden voldoende zijn voor elke mogelijkheid, maar alleen voor relatief kleine websites. Websites die in de loop van de tijd substantiële backlink-profielen hebben verzameld, mogen niet alleen op GSC-voorbeelden vertrouwen. Een kosteneffectieve, maar tijdrovende optie kan ook het verzamelen van backlink-gegevensvoorbeelden van andere webmaster hulpprogramma’s van zoekmachines zijn zoals die van Bing.
Net als bij Google Search Console biedt de Bing Webmaster Tool BETA-functie een gratis blik op de backlink-gegevens. Even terzijde, Bing staat ook webmasters die zich bezighouden met Bing-rankings toe om hun websites los te koppelen van ongewenste backlinks, in tegenstelling tot Google. Deze ultieme Google Disavow tool Gids is echter uitsluitend gericht op de praktische tips van Google.
Andere webmaster programma’s
Andere toonaangevende webmaster hulpprogramma’s voor zoekmachines, zoals Yandex of Baidu, kunnen nuttig zijn om gedurende een bepaalde periode nog meer backlinkgegevens te verzamelen. Hoewel de eerste echter lang lijkt te duren voordat backlink-gegevens zijn verzameld en weergegeven, vormt de laatste een formidabele taaluitdaging voor veel website-exploitanten.
Zoals gezegd is geen van de door zoekmachines verstrekte gegevensmonsters, alleen genoemd of zelfs gecombineerd, compleet genoeg wanneer betrouwbare gegevens dringend nodig zijn. In een kritieke situatie is het van het grootste belang dat ook andere gegevensmonsters van derden in aanmerking worden genomen om een voldoende gegevensmonster te genereren voor bruikbare resultaten.
Ook hier zou idealiter een veelvoud aan verschillende tools zoals Ahrefs, Majestic, SEMrush, Ryte en LinkResearchTools moeten worden gebruikt om zoveel mogelijk backlink-gegevens te verzamelen en te verifiëren. Deze redundante aanpak brengt echter kosten met zich mee. De weinige hoogwaardige diensten die beschikbaar zijn, hebben een prijs die aanzienlijk kan worden, zodra de export van individuele backlinkgegevens de 100 miljoen backlinks overschrijdt.
Dat bescheiden aantal neemt ook alle aanhoudende twijfels weg of Google Search Console backlink-voorbeelden mogelijk voldoende zouden kunnen zijn voor een door middel van backlink-analyse. Google Search Console heeft 100.000 backlink-voorbeelden afgedekt die een steekproef van 0,1% vertegenwoordigen van een 100 miljoen backlink-profiel. Een aantal is nauwelijks voldoende om een website met een problematisch verleden van linkbuilding op te schonen.
Onze Conclusies
Wij zijn van mening dat je goed moet kijken wat voor een type website je hebt om te bepalen hoe belangrijk een Disavow tool voor seo optimalisatie is. Wij als Mr SEO werken hier dagelijks mee en zien dan ook in dat ervaring key is om deze tool goed te gebruiken. Met alle nieuwe Google updates kunnen je rankings dus ook snel gaan zakken. Samen even sparren wat dit artikel voor jouw website betekent? Stuur ons een berichtje en we kunnen een backlink analyse maken om te kijken wat er moet gebeuren. Een belangrijk backlink profiel is belangrijk omdat het een directe rankingsfactor is in Google.