Belangrijke Google ranking factoren 2020

Belangrijke Google ranking factoren 2020

Belangrijke Google ranking factoren 2020

Top 10 Belangrijke Google ranking factoren

De meeste lijsten met Google ranking factoren zijn te lang. Ze richten zich op het opsommen van elke factor onder de ‘ zon’ in plaats van de factoren die er echt toe doen.

Erger nog, omdat niemand ze allemaal kent, bevatten de meeste veel ‘mythen’.

Dus vandaag gaan we een andere aanpak gebruiken. In plaats van 200+ rangschikkingsfactoren te vermelden, zullen we het hebben over de tien waarvan wij denken dat ze het meest van jouw aandacht verdienen. Belangrijk dus voor je online strategieseo specialist

Hier zijn ze, in willekeurige volgorde:

  1. Backlinks
  2. Versheid van nieuwe content
  3. Domein autoriteit
  4. Zoekintentie
  5. Inhoud diepte van content
  6. Paginasnelheid
  7. HTTPS
  8. Mobielvriendelijkheid
  9. Gebruikerservaring
  10. Inhoud nauwkeurigheid over onderwerp

Kanttekening. Deze lijst bevat directe en indirecte rangschikkingsfactoren. We hebben geen onderscheid gemaakt tussen de twee omdat we denken dat de meeste mensen gewoon hoger willen scoren in Google en zich geen zorgen maken over semantiek.

1. Backlinks naar je website

Backlinks zijn misschien wel de belangrijkste rangschikkingsfactor. Hoe weten we dat? Backlinks vormen de basis van Pagerank, wat de basis is van het rangschikkingsalgoritme van Google. En voordat je erop wijst dat PageRank oud nieuws is, bevestigde Gary Illyes van Google dat PageRank nog steeds wordt gebruikt in 2018. Onafhankelijk onderzoek bevestigt ook de relatie tussen backlinks en organisch verkeer. Niet alle backlinks zijn echter gelijk. Veel factoren dragen bij aan het vermogen van een backlink om de naald te bewegen, en de twee belangrijkste zijn relevantie en autoriteit. Dit word ook wel linkbuilding genoemd.
google ranking factoren

2. Relevantie van content

Stel je voor dat je op zoek bent naar het beste Italiaanse restaurant in jouw stad. Je vraagt ​​twee vrienden om een ​​aanbeveling. De ene is een chef-kok en de andere is een dierenarts. Wiens advies vertrouw je?

Waarschijnlijk de chef-kok, omdat ze ervaring hebben met de Italiaanse keuken.

Als je op zoek was naar aanbevelingen voor hondenvoer, zou het tegenovergestelde waar zijn.

Hetzelfde idee speelt zich af op het web. Links van relevante websites en pagina’s hebben de meeste waarde.

3. Autoriteit van een onderwerp

Backlinks van sterke pagina’s op sterke websites hebben de neiging de naald het meest te bewegen.seo service

Je kunt de relatieve sterkte van een koppelend domein en een webpagina beoordelen door te kijken naar de domeinbeoordeling en URL-beoordeling in de Site Explorer van Ahrefs.

4. Versheid van Content

Versheid van content is een vraagafhankelijke rangschikkingsfactor, wat betekent dat het voor sommige vragen belangrijker is dan voor andere.

Alle resultaten voor ‘Brexit-nieuws’ zijn bijvoorbeeld super vers. Google toont zelfs een “Topverhalen” -functie met resultaten van de afgelopen uren.

Dit gebeurt omdat Google weet dat mensen recent nieuws willen zien.
ranking factor google

Voor andere vragen speelt versheid nog steeds een rol, maar een minder belangrijke.

Neem bijvoorbeeld de vraag ‘beste bureaustoel’.

Omdat bedrijven alleen van tijd tot tijd nieuwe bureaustoelen uitbrengen, is een goede aanbeveling van vorige maand vandaag nog steeds een goede aanbeveling.

Google weet dit, dus ze zijn heel blij om resultaten te laten zien die een paar maanden oud zijn.

Voor een vraag als “hoe een stropdas knopen”, doet versheid er nauwelijks toe omdat het proces van het strikken / knopen van een stropdas nooit verandert. Een tienjarige gids kan gemakkelijk zo goed zijn als een die gisteren is gepubliceerd.

5. Autoriteit op actuele onderwerpen

Google wil pagina’s van gezaghebbende bronnen rangschikken – en dit gaat veel verder dan backlinks. Alleen al op basis van statistieken, zou je moeilijk onder druk moeten staan ​​om erachter te komen waarom die eerste twee resultaten de derde overtreffen. Beide hebben minder backlinks, minder verwijzende domeinen, lagere UR-scores en live op websites met een lagere autoriteit.

Maar als je naar de sites kijkt, is het logisch …seo specialist

De site op positie drie is een generieke blog over koken en lifestyle, terwijl de top twee gietijzeren kookgerei verkoopt – en verder niets.

Met andere woorden, de twee sites bovenaan hebben wat we graag ‘actuele autoriteit’ noemen.

Alleen al op basis van deze statistieken moet het eerste resultaat het tweede niet overtreffen. Het is zwakker in traditionele SEO rangorde.

De meest waarschijnlijke reden dat het op de juiste plaats staat, is ‘actuele autoriteit‘. Het is alleen gericht op schoonmaken, terwijl de site op positie twee breder is gericht op het huishouden.

Maar is er enig bewijs voor ‘actuele autoriteit’ als een rangorde-factor naast het anekdotische?

Absoluut.

Ten eerste wordt in de richtlijnen voor beoordelaars van zoekkwaliteit van Google iets genoemd dat E-A-T wordt genoemd. Dit staat voor expertise, gezag en betrouwbaarheid. Noem ons gek, maar we zijn er vrij zeker van dat geen enkele site deze drie dingen voor elk onderwerp kan demonstreren. Ten tweede zullen pagina’s op websites die sterk op één bepaald onderwerp zijn gericht, meer interne links bevatten van pagina’s over vergelijkbare dingen. Interne links naar pagina’s vergroten niet alleen hun autoriteit, maar helpen Google ook beter te begrijpen waar ze over gaan.

Ten derde is er bewijs dat suggereert dat de waargenomen autoriteit van een site afhankelijk is van zoekopdrachten in dit Google-patent.

6. Zoekintentie

Google rangschikt niet hetzelfde type inhoud voor elke zoekopdracht.

Iemand die bijvoorbeeld zoekt naar ‘jurken online kopen’ bevindt zich in de koopmodus. Ze willen de producten zien die ze kunnen kopen. Daarom geeft Google e-commerce categoriepagina’s weer. seo ranking factorenAan de andere kant bevindt een persoon die zoekt naar ‘hoe een das te binden’ zich in de leermodus. Ze willen weten hoe ze er een moeten binden, niet er een kopen. Daarom geeft Google blogberichten weer.

7. Paginasnelheid

De paginasnelheid is een rangordefactor sinds 2010, toen deze 1% van de zoekopdrachten op het bureaublad beïnvloedde.

Dat veranderde in 2018 toen Google de rangschikkingsfactor uitbreidde naar mobiele zoekopdrachten.

Maar zelfs nu is de factor slechts van invloed op “een klein percentage zoekopdrachten” en is meestal een probleem voor pagina’s die “gebruikers de traagste ervaring bieden”.

Dat is een belangrijk punt. Het verslaan van concurrenten met enkele milliseconden is hier niet het spel. Het gaat er meer om ervoor te zorgen dat uw site snel genoeg is om geen negatieve gevolgen voor gebruikers te hebben.

Hoe snel is dat?

Google zei in 2018 dat mobiele pagina’s inhoud voor gebruikers in minder dan drie seconden moeten weergeven en dat de TTFB (Time to First Byte) minder dan 1,3 seconden moet zijn.omzet uit webshop genereren

Ze zeggen ook dat de totale grootte van een mobiele webpagina minder dan 500 kB moet zijn.

8. HTTPS verbinding

HTTPS verbetert de beveiliging voor bezoekers door gegevens tussen browser en server te coderen.

In 2014 heeft Google HTTPS aangekondigd als een zeer lichtgewicht signaal dat minder dan 1% van de wereldwijde zoekopdrachten beïnvloedt. Sindsdien heeft Google zijn toewijding aan HTTPS opgevoerd en geeft nu een waarschuwing ‘Niet veilig’ weer in Chrome wanneer u een niet-gecodeerde pagina bezoekt.

Als je niet-beveiligde pagina’s met invoervelden heeft, heb je mogelijk ook een waarschuwingsmail van Google Search Console ontvangen.technische seo

Ondanks dit alles blijft HTTPS een lichtgewicht rangschikkingsfactor

9. gebruikerservaring

Google wil inhoud rangschikken die bezoekers een positieve ervaring biedt. Dit is niet alleen duidelijk, maar ook de acties van de zoekgigant door de jaren heen.

In 2016 heeft Google bijvoorbeeld aangekondigd dat pagina’s met advertenties (d.w.z. pop-ups) mogelijk niet zo hoog scoren als pagina’s met een betere gebruikerservaring.

Maar wat voor dingen dragen bij aan een goede gebruikerservaring en dus een positieve invloed op google ranking factoren?

Hier zijn enkele suggesties van Google:

  • Makkelijk leesbare inhoud;
  • Goed georganiseerde site;
  • Interessante en nuttige inhoud;
  • Reagerend ontwerp;
  • Geen opdringerige advertenties;
  • Site ontworpen rond gebruikersbehoeften.

Er is veel discussie in de SEO community over hoe Google de tevredenheid van gebruikers kan meten. Gangbare theorieën omvatten het analyseren van statistieken zoals klikfrequentie (CTR), verblijftijd, tijd op pagina en bounce percentage.

Google heeft talloze patenten ingediend die beschrijven hoe klikfrequentie en andere gedragssignalen kunnen worden gebruikt om de positie van zoekmachines te beïnvloeden. Toch blijft het bedrijf onvermurwbaar dat deze factoren te luidruchtig en onbetrouwbaar zijn om te gebruiken.Seo agency the netherlands

Veel SEO specialisten zijn het daar niet mee eens, maar hun bewijs is op zijn best anekdotisch. Niemand weet hoe Google de tevredenheid van gebruikers meet, maar ze hebben waarschijnlijk hun manier. Dus in plaats van willekeurige statistieken zoals de verblijftijd na te jagen, richt u zich op het creëren van een uitstekende algemene ervaring voor bezoekers.

10. Inhoud Nauwkeurigheid

Google streeft ernaar om voor elke zoekopdracht nauwkeurige resultaten te rangschikken. Inhoudsnauwkeurigheid is met name belangrijk voor YMYL-vragen (uw geld of uw leven), waarvan Google zegt dat die vragen “mogelijk van invloed kunnen zijn op het toekomstige geluk, de gezondheid of de rijkdom van gebruikers.”

Google gebruikt de gegevens ook in zijn kennisgrafiek, die in wezen een uitgebreide kennisbasis is van onderling verbonden gegevenspunten over mensen, plaatsen, dingen en andere entiteiten.

Een zoekopdracht naar “van Gogh schilderijen” toont bijvoorbeeld een lijst met kunstwerken uit de kennisgrafiek bovenaan de zoekresultaten.

Alles hierboven kan in 8 stappen worden samengevat:

  • Geef zoekers wat ze zoeken.
  • Zorg ervoor dat je website er op elk apparaat goed uitziet.
  • Zorg ervoor dat bezoekers ervan genieten om op je site te zijn en minimaliseer afleiding.
  • Leg alles uit wat bezoekers willen weten – nauwkeurig.
  • Bouw expertise op in één onderwerp; wees geen duizendpoot.
  • Krijg aanbevelingen van andere sites in de vorm van backlinks.
  • Werk de inhoud regelmatig bij en houd deze actueel (waar nodig).
  • Doe al het bovenstaande snel en veilig.

Is een van deze google ranking factoren adviezen nieuw?

Nee, en dat is het punt.

Positie in Google gaat zelden over de nieuwste tips, trucs en modewoorden. Het gaat erom het werk te maken om inhoud te maken waarnaar zoekers op zoek zijn, een goede gebruikerservaring te bieden en Google te bewijzen dat dit het beste resultaat voor de zoekopdracht is.