LSI Zoekwoorden

LSI Zoekwoorden

LSI Zoekwoorden

LSI zoekwoorden: Wat zijn het en zijn ze belangrijk?

Mensen zeggen dat LSI-zoekwoorden de positie van Google kunnen verbeteren. Is dit waar of is het nog een andere mythe over SEO optimalisatie?

Lees bijna elk artikel over LSI-zoekwoorden en je krijgt meestal twee ‘claims’ te horen:

  • Google gebruikt een technologie genaamd LSI om webpagina’s te indexeren.
  • Door LSI-zoekwoorden in je tekst te gebruiken, kan je hoger scoren op Google.

Beide claims zijn technisch gezien onjuist.

In dit artikel leer je waarom dat is en wat je eraan kan doen.

Maar eerst, de basis …

Wat zijn LSI-zoekwoorden?

LSI-zoekwoorden zijn woorden en zinnen die Google ziet als semantisch gerelateerd aan een onderwerp, althans volgens velen SEO specialisten wereldwijd. Als je het over auto’s hebt, kunnen LSI-trefwoorden auto, motor, wegen, banden, voertuig en automatische transmissie zijn.

Maar volgens John Mueller van Google bestaan ​​er geen LSI-zoekwoorden:
lsi zoekwoorden

Dus wat is hier aan de hand?!

Voordat we die vraag beantwoorden, moeten we eerst wat meer weten over LSI zelf.

Wat is Latent Semantic Indexing (LSI)?

Latent Semantic Indexering (LSI), of Latent Semantic Analyse (LSA), is een verwerkingstechniek in natuurlijke taal die in de jaren tachtig al is ontwikkeld.

Helaas is de technologie zelf niet zo gemakkelijk te begrijpen, tenzij je bekend bent met wiskundige concepten zoals eigenwaarden, vectoren en decompositie met één waarde.

Om die reden zullen we niet ingaan op hoe LSI specifiek werkt.

In plaats daarvan zullen we ons richten op het probleem dat het is gemaakt om op te lossen.

Dit is hoe de makers van LSI dit probleem definiëren:

“De woorden die een zoeker gebruikt, zijn vaak niet dezelfde als die waarmee de gezochte informatie is geïndexeerd.”

Maar wat betekent dit eigenlijk?

Zeg dat je wilt weten wanneer de zomer eindigt en de herfst begint. Je wifi is uitgevallen, dus ga je naar de oude school en pak je een encyclopedie. In plaats van willekeurig door duizenden pagina’s te bladeren, zoek je in de index en wordt verwezen naar de juiste pagina. Dit is wat je dan ziet:
longtail zoekwoorden
Hmm denk je, Fall is meer het ‘najaar’ en dat is niet wat je wilt hebben toch?
Dus het is een synoniem en polysemie woord van het specifieke woord ‘Herfst’. Klinkt, logisch?!

Laten we even gaan kijken wat synoniemen dan zijn en hoe dit werkt.

Wat zijn synoniemen?

Synoniemen zijn woorden of zinnen die hetzelfde of bijna hetzelfde betekenen als een ander woord of een andere zin. Voorbeelden hiervan zijn rijk en rijkdom (rich, wealth), herfst en najaar, en auto’s en automobielen .

Dit is waarom synoniemen volgens het LSI-patent problematisch zijn:

[…] er is een enorme diversiteit in de woorden die mensen gebruiken om hetzelfde object of concept te beschrijven; dit wordt synoniem genoemd. Gebruikers in verschillende contexten of met verschillende behoeften, kennis of taalgewoonten zullen dezelfde informatie beschrijven met behulp van verschillende termen. Er is bijvoorbeeld aangetoond dat twee personen gemiddeld minder dan 20% van de tijd hetzelfde hoofdwoord kiezen voor een bekend object.

Maar hoe verhoudt dit zich tot zoekmachines en SEO?

Stel je voor dat we twee webpagina’s over auto’s hebben. Beide zijn identiek, maar één vervangt alle exemplaren van het woord auto’s door automobielen.

Als we een primitieve zoekmachine zouden gebruiken die alleen de woorden en zinnen op de pagina indexeert, zou deze slechts een van deze pagina’s retourneren voor de zoekopdracht ‘auto’s’. Als we een primitieve zoekmachine zouden gebruiken die alleen de woorden en zinnen op de pagina indexeert, zou deze slechts een van deze pagina’s retourneren voor de zoekopdracht ‘auto’s’.seo bedrijf

Dit is niet goed omdat beide resultaten relevant zijn; het is gewoon datgene dat we op een andere manier beschrijven. De pagina die het woord auto in plaats van automobielen gebruikt, is misschien zelfs het betere resultaat.

Conclusie: zoekmachines moeten synoniemen begrijpen om de beste resultaten te krijgen.

Wat zijn polysemie woorden?

Polysemie woorden en zinnen zijn woorden met meerdere verschillende betekenissen.
Voorbeelden zijn; Apple (fruit / computer), bank (financieel instituut / meubelstuk) en bureau (meubels/ bedrijf).

Dit is de reden waarom deze volgens de makers van LSI problemen veroorzaken:

In verschillende contexten of wanneer het door verschillende mensen wordt gebruikt, heeft hetzelfde woord een variërende verwijzende betekenis. Het gebruik van een term in een zoekopdracht betekent dus niet noodzakelijk dat een tekstobject dat dezelfde term bevat of gelabeld is, van belang is.

Deze woorden presenteren zoekmachines met een soortgelijk probleem als synoniemen.

Stel bijvoorbeeld dat we zoeken naar ‘Apple-computer’. Onze primitieve zoekmachine kan beide pagina’s retourneren, ook al is dat duidelijk niet wat we zoeken:
seo consultancy
Kortom: zoekmachines die de verschillende betekenissen van polysemie woorden niet begrijpen, zullen waarschijnlijk niet-relevante resultaten opleveren.

Hoe werkt LSI?

Computers zijn eerlijk gezegd dom. Ze hebben niet het ruimdenkende begrip van woordrelaties die wij mensen wel hebben.

Iedereen weet bijvoorbeeld dat Lunch en middag eten hetzelfde betekenen. En iedereen weet dat John Lennon in The Beatles speelde.

Maar een computer heeft deze kennis niet zonder dat het hem wordt verteld. Het probleem is dat er geen manier is om een ​​computer alles te vertellen. Het zou gewoon te veel tijd en moeite kosten. LSI lost dit probleem op door complexe wiskundige formules te gebruiken om de relaties tussen woorden en zinnen uit een reeks documenten af ​​te leiden. Eenvoudig gezegd, als we LSA uitvoeren op een reeks documenten over seizoenen, kan de computer waarschijnlijk een paar dingen uitzoeken:

  1. Het wordt Herfst is een synoniem van najaar
  2. Woorden zoals; zomer, seizoen, najaar, herfst, voorjaar zijn systematisch aan elkaar verbonden.
  3. Het woord najaar is dus verbonden aan het woord seizoen en herfst

Zoekmachines kijken dus nu verder dan specifieke zoekopdrachten en proberen combinaties van woorden te maken.

Gebruikt Google LSI?

Gezien de problemen die LSI oplost, is het gemakkelijk te zien waarom mensen aannemen dat Google LSI-technologie gebruikt. Het is tenslotte duidelijk dat het matchen van exacte zoekopdrachten voor zoekmachines een onbetrouwbare manier is om relevante documenten te retourneren.

Bovendien zien we elke dag bewijs dat Google synoniemen begrijpt en toepast om al die verschillende synoniemen te begrijpen en te combineren:seobureau

Dit is een prachtig voorbeeld hoe Google ons als mens probeert te begrijpen. Het woord Rijk zou je meteen denken dat je alles krijgt over rijkdom. Echter, het woord rijk heeft als overheid een grote autoriteit waardoor Google denkt dat we hierop zoeken. Ook zie je meteen namen van bedrijven naar voren komen omdat Google denkt dat we misschien op zoek zijn naar dat specifieke bedrijf. Hierdoor leer je dus hoe Google aan het veranderen is en hoe belangrijk seo schrijven is geworden.

Kunnen gerelateerde woorden en zinnen SEO verbeteren?

De meeste SEO specialisten zien ‘LSI-zoekwoorden’ als niets meer dan gerelateerde woorden, woordgroepen en entiteiten.

Als we die definitie gebruiken , ondanks dat het technisch onnauwkeurig is, dan kan het gebruik van enkele verwante woorden en zinnen in je teksten vrijwel zeker helpen bij het verbeteren van SEO.

Hoe weten we dit zeker? Google vertelt ons dit indirect hier:

Denk maar aan: als je naar ‘honden’ zoekt, wil je waarschijnlijk geen honderden keren een pagina met het woord ‘honden’ zien. Met dat in gedachten beoordelen de Google algoritmen of een pagina andere relevante inhoud bevat dan het trefwoord ‘honden’, zoals afbeeldingen van honden, video’s of zelfs een lijst met rassen.

Op een pagina over honden ziet Google de namen van individuele rassen als semantisch gerelateerd.

Maar waarom komen deze hulppagina’s in aanmerking voor relevante termen?

Eenvoudig: omdat ze Google helpen het algemene onderwerp van de pagina te begrijpen.
Als je dus afbeeldingen, video’s en synoniemen maakt tijdens je SEO teksten, dan zul je dus zeker SEO autoriteit krijgen op dit onderwerp. Als gevolg hiervan ga je dus stijgen en je SEO verbeteren. Mr SEO bureau Nederland zet daarom altijd in om LSI en Longtail zoekwoorden te integreren tijdens het zoekwoorden onderzoek. Webteksten laten schrijven is dus een ware kunst wij wij als Mr seo adviesbureau de specialist in zijn.