SEO voor non-profitorganisaties – 5 tips hoe non-profitorganisaties hun SEO kunnen verbeteren
SEO is belangrijk voor elk bedrijf dat bezoekers naar hun website wil trekken. SEO voor non-profitorganisaties is vooral belangrijk omdat ze het zich niet kunnen veroorloven om tonnen geld uit te geven aan betaalde advertenties en traditionele marketing.
SEO voor non profit organisaties is een gemakkelijke en effectieve manier om websiteverkeer te krijgen, zonder een fortuin uit te geven aan betaalde marketing. Begrijp me niet verkeerd! SEO optimalisatie is niet eenvoudig. Het kost veel tijd en moeite. Maar het is relatief veel goedkoper dan andere vormen van marketing.
Wat doet SEO voor non-profitorganisaties?
Door ervoor te zorgen dat je website hoger scoort in de zoekresultaten, kan je het makkelijk maken voor potentiële donateurs en vrijwilligers om je te vinden en hulp uit te breiden. Door relevante inhoud op je website te schrijven, kunnen mensen die op zoek zijn naar investeringen in een specifiek doel u helpen te vinden.
Om deze redenen is SEO voor non profit organisaties belangrijker dan voor elk ander type bedrijf. Ook zullen we wat meer informatie geven hoe je beter en sneller een online donatie kan krijgen.
In dit artikel gaan we het hebben over effectieve SEO technieken voor non profit organisaties waarmee je het bewustzijn over je organisatie kunt vergroten en meer websiteverkeer kunt genereren.
Klaar om te starten?
Inhoud artikel
- Benut de kracht van sociale media
- Krijg kwaliteit backlinks
- Schrijf relevante inhoud van goede kwaliteit
- Optimaliseer je titels en metabeschrijvingen
- Focus op lokale SEO
Hoe kunnen non-profitorganisaties hun SEO in 5 eenvoudige stappen stimuleren?
Non-profitorganisaties hebben een robuuste SEO-strategie nodig om gehoord te worden in de overvolle webruimte. Effectieve SEO maakt hun organisatie zichtbaar voor Google, waardoor het hoger scoort op de pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s).
Als gevolg hiervan kan je non profit organisatie worden ontdekt door meer potentiële leden, online donateurs en investeerders.
Hier zijn vijf geweldige SEO-tactieken die werken voor non-profitorganisaties.
1. Benut de kracht van sociale media
Elke SEO strategie voor non-profitorganisaties is onvolledig zonder sociale media als een belangrijk element op te nemen.
Waarom vraag je dat?
Je kan op tal van manieren social-mediaplatforms gebruiken die verkeer naar je website kunnen leiden.
Je kunt bijvoorbeeld berichten plaatsen over aankomende evenementen en initiatieven en mensen vragen om vrijwilligerswerk te doen of te doneren. Of je kan berichten over je eerdere initiatieven delen en mensen aanmoedigen om geld en middelen te doneren, zodat je het geweldige werk kunt voortzetten.
Je kan ook inspirerende campagnes voor social media uitvoeren om het bewustzijn over de zaak die je steunt te verspreiden.
Wij gebruiken HubSpot graag voor het beheren van mijn social media campagnes. Ik hoef niet tussen platforms te springen en HubSpot geeft me een uniform dashboard om al mijn sociale accounts vanaf één plek te beheren.
Wat nog meer?
Ik kan social media berichten maken, plannen en volgen met behulp van de tool. Bovendien krijg ik intelligente suggesties over wanneer ik inhoud op een platform moet plaatsen om de maximale aandacht en betrokkenheid van het publiek daar te krijgen.
Aangezien non profit organisaties altijd tegen de tijd in lopen om de doelen voor ledenregistratie te bereiken, zou een dergelijke tool erg handig zijn.
2. Krijg kwaliteit backlinks
We weten dat voor non profit organisaties het verkrijgen van hoogwaardige backlinks niet zo eenvoudig is als het betalen van influencers om beoordelingen te krijgen. Er zijn echter nog steeds veel manieren waarop non-profitorganisaties kwalitatieve backlinks voor SEO kunnen krijgen.
Een geweldige manier om hoogwaardige backlinks te krijgen, is door nieuwswebsites te vragen jouw websitelink toe te voegen wanneer je in een verhaal wordt vermeld. Als non profit organisatie wordt je mogelijk vermeld in lokale nieuwsverhalen over uw sociale initiatieven.
Dus waarom zou je dat niet gebruiken om backlinks van geloofwaardige nieuwssites te krijgen?
Je kunt ook backlinks aanvragen bij je zakelijke en andere partners. Als je onlangs een initiatief heeft gelanceerd in samenwerking met sponsors of bedrijfspartners, is de kans groot dat zij hun activiteiten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) ergens onder de aandacht brengen.
Vraag hen dus om de link van je website toe te voegen wanneer ze dat doen, omdat dit zeer nuttig voor je kan zijn.
Het verkrijgen van backlinks van bronnen met een goede domein autoriteit is een cruciaal SEO aspect dat je kan helpen om goed te scoren in organische zoekresultaten. En daarom zou het een belangrijk onderdeel moeten zijn van SEO voor non profit organisaties.
Maar handmatig zoeken naar gezaghebbende backlinks kan tijdrovend zijn. Je moet het web scannen op hoogstaande profielen in uw domein en ze vervolgens vergelijken om uw beste match te vinden.
Zijn er oplossingen?
Ik geef er de voorkeur aan om SEMrush te gebruiken voor onderzoek naar backlinkprofielen. Het zoekt niet alleen naar potentiële mogelijkheden voor backlinks, maar identificeert ook giftige backlinks die naar uw pagina’s verwijzen. Je kunt ze afwijzen of verwijderen en ze vervangen door de links die door de tool worden voorgesteld. Op deze manier wordt de SEO en domeinautoriteit van uw non profit organisatie versterkt.
3. Schrijf relevante inhoud van goede kwaliteit
De beste SEO strategie is het SEO schrijven van inhoud die resoneert met het beoogde publiek. De eerste prioriteit voor zoekmachines is om relevante zoekresultaten aan hun gebruikers te tonen en daarbij is inhoud van goede kwaliteit van het grootste belang.
SEO voor non profit organisaties vormt hierop geen uitzondering.
Hieronder volgen enkele tips voor het schrijven van relevante, hoogwaardige inhoud, specifiek voor non-profitorganisaties:
- Vertel je verhaal
Geef mensen een reden om contact te maken met uw organisatie, vertel hen uw verhaal, uw missie en visie en waar u voor staat. Door mensen over deze dingen te vertellen, helpt u hen beter contact te maken met uw organisatie en meer hulp aan te trekken. - Deel uw prestaties
Wat is een betere manier om meer investeerders en vrijwilligers aan te trekken dan door te delen wat je hebt gedaan en hoe het mensen heeft geholpen? Vertel mensen over uw prestaties zodat mensen zich gedwongen voelen om in uw zaak te investeren en u helpen veel meer te bereiken. - Gebruik relevante zoekwoorden in je inhoud
Hoewel het belangrijk is om contact te maken met uw publiek en inhoud te schrijven die bij hen past, is het even belangrijk om de juiste zoekwoorden te gebruiken. U kunt tools voor het zoeken naar zoekwoorden zoals Google Trends gebruiken om de meest gezochte zoekwoorden voor uw niche te identificeren.
4. Optimaliseer je titels en metabeschrijvingen
SEO voor non profit organisaties verschilt niet zo veel van SEO voor andere bedrijven. Zo zijn on-page SEO technieken zoals het optimaliseren van metabeschrijvingen en title-tags voor iedereen even belangrijk.
Zorg ervoor dat je jouw primaire zoekwoorden gebruikt in metabeschrijvingen, paginatitels en ondertitels. Wanneer een zoekmachine-crawler je website doorzoekt, zijn deze meta- en titeltags wat het gebruikt om uw website en inhoud correct te indexeren.
Het gebruik van de juiste trefwoorden in deze title-tags zorgt ervoor dat je website correct wordt geïndexeerd en aan een relevant publiek wordt getoond.
Denk dus na over het soort zoekopdrachten waarvoor je wilt worden weergegeven en selecteer uw zoekwoorden dienovereenkomstig.
5. Focus op lokale SEO
Lokale SEO is erg belangrijk voor non profit organisaties, omdat het belangrijk is om potentiële vrijwilligers naar je lokale centra en kantoren te leiden.
Stel dat iemand in zijn vrije tijd vrijwilligerswerk wil doen, maar daar niet te ver voor wil gaan. Ze zoeken online naar NGO’s bij hen in de buurt en vinden een lijst met mogelijke opties waar ze vrijwilligerswerk kunnen doen. Ze kiezen er een waarmee ze zich het meest kunnen identificeren en gaan daar vrijwilligerswerk doen. Hoe kan je dan het beste al die donatie gegevens bijhouden? Wij horen vaak dat Donorbox een goede tool is voor Non Profits. Het is een handig platform om eens naar te kijken en je krijgt dan ook een ideal donatie knop
Wat is dan lokale SEO ? Dit is het proces dat veel mensen volgen bij het zoeken naar lokale plaatsen om vrijwilligerswerk te doen. En als je organisatie niet in die lokale zoekresultaten voorkomt, verliest u veel van dergelijke vrijwilligers.
Hier zijn enkele tips voor lokale SEO voor non-profitorganisaties die u kunt gebruiken:
- Maak een Google Mijn Bedrijf vermelding
Het maken van een Google-vermelding is belangrijk als u goed wilt scoren in organische zoekresultaten voor lokale zoekopdrachten. - Voer je locaties in op Google Maps
Door uw bedrijf te registreren op Google Maps en relevante contactgegevens toe te voegen, kunnen mensen uw lokale kantoren en centra gemakkelijker vinden. - Maak een lijst van je organisatie in lokale mappen
Telkens wanneer een gebruiker iets specifieks zoekt, zijn er veel resultaten die verschijnen van lokale mappen en bedrijfsvermeldingen. Een lijst van jouw organisatie in dergelijke mappen is een effectieve manier om ervoor te zorgen dat mensen je kunnen vinden.
Niet overtuigd?
In feite is 92% van de SEO experts zijn van mening dat nauwkeurige vermeldingen in dergelijke mappen enorm bijdragen aan het verbeteren van de lokale Google rankings. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar Bing SEO.
Je kan ook tools voor het controleren van lokale rankings zoals BrightLocal gebruiken om uw lokale zoekrangschikking bij te houden. Dit zal u helpen te meten waar u rangschikt en hoe uw lokale SEO voor non profit organisaties je heeft geholpen uw ranglijst te verbeteren.
Vergeet bij het ontwerpen van je SEO strategie voor non profit organisaties niet om social media op te nemen. Social media kunnen enorm helpen bij SEO voor non profit organisaties en het is ook een goede plek om het bewustzijn over uw doel te verspreiden.
wat zijn onze conclusies voor jou als Non Profit
SEO voor non profit organisaties kost tijd en moeite, maar is het nog steeds waard vanwege de voordelen die het oplevert. Gebruik deze vijf effectieve SEO-strategieën voor non-profitorganisaties en ontvang meer websiteverkeer en betere organische zoekresultaten. Wil je gratis en vrijblijvend sparren hou jouw Non Profit organisatie beter kan scoren in SEO? Stuur ons een mail en we plannen een afspraak in om samen te kijken hoe we jouw organisatie kunnen helpen. Tot snel?