Wat is SERP SEO? Bekijk deze handige SERP handleiding

Wat is SERP SEO? Bekijk deze handige SERP handleiding

Wat is SERP SEO? Bekijk deze handige SERP handleiding

Wat is een SERP? Hoe kan je hiermee hoger scoren in SEO

Search Engine Results Pages (SERP’s) zijn de pagina’s die Google en andere zoekmachines weergeven als reactie op de zoekopdracht van een gebruiker.
Ze bestaan ​​uit organische en betaalde zoekresultaten.
serp seo
In deze SERP SEO handleiding leer je het volgende:

  • Waarom SERP’s belangrijk zijn voor SEO
  • Hoe kom je in de SERP’s
  • Welke SERP-functies zijn er (en hoe je erin kunt verschijnen)

Waarom zijn SERP’s belangrijk voor SEO

De meeste mensen klikken op organische resultaten op de eerste pagina van de SERP’s en bezoeken zelden pagina twee.

Daarom wil iedereen op de eerste pagina van Google staan. Als je op pagina twee of hoger bent, ben je praktisch onzichtbaar.

Maar een ranking op de eerste pagina is om een ​​paar redenen niet altijd gelijk aan veel verkeer. Wist je dat 71% van het totale organische verkeer gaat naar de top 3 positie?wat is serp

Ten eerste gaan de meeste organische klikken naar de eerste posities.
Ten tweede drukken betaalde resultaten de organische ranglijst in de SERP vaak naar beneden.

Google geeft bijvoorbeeld vier betaalde advertenties weer boven de organische resultaten voor ‘online een bril kopen’. Hierdoor gaat 39% van alle klikken naar betaalde resultaten. PPC is daarom een echte concurrent geworden van seo specialisten. Het wordt steeds moeilijker om niet weggedrukt te worden.

Ten derde toont Google soms SERP-functies die de vraag beantwoorden in de zoekresultaten. Bekijk de resultaten voor ‘meest gezocht op Google’ maar eens.

Omdat Google de vraag in de SERP beantwoordt, hoeven zoekers niet op een resultaat te klikken.

Google toont tientallen SERP functies in de resultaten en ze testen altijd nieuwe. De volgende SERP functies zijn er:

  • Featured snippets
  • Knowledge card
  • Knowledge Panel
  • Image Pack (google afbeeldingen)
  • Top stories
  • People Also Ask (PAA) / veelgestelde vragen
  • Shopping results
  • Tweets boxes
  • Sitelinks
  • Videos

Iedereen wilt graag in de top 10 resultaten van google staan. Hierdoor krijg je 75,1% gemiddeld van het totale zoekvolume binnen op het zoekwoord. SERP SEO is dus een belangrijk onderdeel binnen seo optimalisatie. Het kost ook relatief veel tijd en geld om hoog te scoren binnen de serp

SERP’s zijn met name antwoorden die Google en andere zoekmachines weergeven als reactie op de zoekopdracht van een gebruiker. Ze bestaan ​​uit organische en betaalde zoekresultaten. Kortom, je weet wat er gebeurd in de top van google resultaten van een specifiek zoekwoord.

Load More

Hoe kom je in de SERP’s

SERP’s kunnen er voor elke zoekopdracht anders uitzien, maar ze bestaan ​​allemaal uit dezelfde drie bouwstenen. Dit zijn:

  • Betaalde advertenties
  • Organische resultaten
  • SERP-functies

Hieronder bespreken we elk van deze in detail en leggen we uit hoe u daar kunt verschijnen.

Betaalde advertenties (PPC)

Betaalde zoekresultaten verschijnen vóór en soms ook na de organische resultaten.
Beide soorten resultaten zijn vrijwel niet te onderscheiden, het enige echte verschil is dat betaalde advertenties als zodanig worden gemarkeerd.ppc marketing

Betaalde advertenties werken op basis van Pay-Per-Click (PPC), wat betekent dat adverteerders bieden op zoekwoorden en Google betalen voor elke klik. De hoogste bieders krijgen over het algemeen een uitstekende plaatsing, hoewel Google ook rekening houdt met andere factoren zoals de relevantie van de advertentie en de CTR.

Kortom: als je in betaalde advertenties wilt verschijnen, moet je dus flink gaan betalen. Voordeel; je betaald alleen als iemand op je advertentie klikt.

Organische resultaten SERP SEO

Organische zoekresultaten zijn pagina’s uit de index van Google. Omdat er vaak duizenden overeenkomende resultaten zijn, sorteert Google ze op basis van honderden rankingfactoren. Hierdoor komen de meest relevante en kwalitatief hoogwaardige pagina’s doorgaans op de eerste pagina van de SERP’s terecht.

Niemand kent alle rankings factoren van Google, maar we kennen er wel een paar.

We weten bijvoorbeeld dat het aantal backlinks naar een pagina belangrijk is.
Met betrekking tot hoe Google organische resultaten weergeeft, tonen ze meestal de titel, URL en een beschrijvend fragment, ook wel meta beschrijving genoemd.

Je kan Google vertellen wat er in de SERP moet worden weergegeven door de titeltag van de pagina, URL-slug en meta beschrijving in te stellen.seo specialist

Hoewel Google bijna altijd de hardcoded title-tag in de SERP toont, kiest het vaak iets anders dan de meta beschrijving voor het fragment. Voor pagina’s met gestructureerde gegevens toont Google soms naast de reguliere organische resultaten ook rich snippets.

Kortom: als je in de organische zoekresultaten wilt verschijnen, moet je concentreren op het creëren van het beste en meest relevante resultaat voor de zoekopdracht. Je moet er ook voor zorgen dat Google je pagina’s kan indexeren en dat ze zijn geoptimaliseerd voor zoeken.

SERP-functies

SERP functies zijn niet-traditionele resultaten. Ze kunnen betaald, organisch of rechtstreeks uit de Knowledge Graph van Google worden gehaald.

Hoewel het doel van SERP functies soms is om rechtstreeks inkomsten te genereren voor Google (d.w.z. Shopping-advertenties), is het meestal de bedoeling om informatie in de zoekresultaten te verstrekken zonder op een resultaat te hoeven klikken.

Om deze reden hebben SERP-functies een aanzienlijk effect op SEO.

Recente schattingen suggereren dat meer dan 50% van de zoekopdrachten nu geen klikken opleveren.

Als je echter wordt vermeld in SERP-functies, kan je ook meer klikken naar je website genereren.

Kort gezegd: het is mogelijk om in sommige SERP-functies te verschijnen, maar de manier waarop je dat doet, is afhankelijk van het type functie.

Welke SERP-functies zijn er?

Google toont tientallen SERP functies in de resultaten en ze testen altijd nieuwe.

Hieronder bespreken we enkele van de meest voorkomende, hun gegevensbronnen, en of het mogelijk is om hierin te verschijnen om meer verkeer naar uw site te trekken.

  • Featured snippets
  • Knowledge card
  • Knowledge Panel
  • Image Pack
  • Top stories
  • People Also Ask (PAA) / veelgestelde vragen
  • Shopping results
  • Tweets boxes
  • Sitelinks
  • Videos

Featured Snippets

Featured Snippets tonen een fragment met inhoud van een van de best gerangschikte webpagina’s. Ze worden meestal bovenaan de SERP weergegeven, hoewel andere resultaten soms erboven verschijnen.featured snippets

Kun je verschijnen in Featured Snippets?

Ja. Meestal haalt Google het fragment uit een van de top vijf resultaten.

Als je al in de top vijf staat voor een zoekopdracht en Google een aanbevolen fragment laat zien, is het misschien de moeite waard om je pagina te optimaliseren om te proberen daar te verschijnen.

Knowledge card

Knowledge card verschijnen bovenaan de SERP en bieden een kort, definitief antwoord op de vraag. Ze zijn er in verschillende formaten.

Er zijn drie belangrijke gegevensbronnen voor Knowledge Cards: de Knowledge Graph van Google, gegevenspartners en andere zeer vertrouwde bronnen zoals Wikipedia en officiële overheidsinstanties.

Kun je verschijnen in Knowledge Cards?

Onwaarschijnlijk. Aangezien gegevens uitsluitend afkomstig zijn van bronnen die eigendom zijn van Google en vertrouwde derden, is het voor de meeste websites niet mogelijk om op een kenniskaart te verschijnen. Een kennispanel bieden informatie over het hoofdonderwerp van de zoekopdracht. Ze verschijnen meestal bovenaan de SERP op mobiel en aan de rechterkant op het bureaublad.

Kan je verschijnen in het kennisvenster?

Ja. Google toont branded Knowledge Panels voor bedrijven in de Knowledge Graph. Deze bevatten meestal een directe link naar de website van het bedrijf en links naar sociale profielen.seo specialist

Uw bedrijfslogo kan ook worden weergegeven in de kennispanels van concurrenten, hoewel deze niet linken naar uw website. Het voert een Google-zoekopdracht uit naar de bedrijfsnaam wanneer erop wordt geklikt.

Google Afbeeldingen

Afbeeldingspakketten tonen een handvol miniaturen en als u erop klikt, gaat u naar Google Afbeeldingen. Ze verschijnen vaak bovenaan de SERP, maar kunnen verderop op de pagina verschijnen.

Kun je verschijnen in Image Packs?

Ja en Nee – Afbeeldingen van uw website kunnen hier worden weergegeven, maar de link brengt de zoeker altijd naar Google Afbeeldingen, niet naar uw website. Zodra ze echter doorklikken naar Google Afbeeldingen, zien ze een link naar de afbeeldingsbron.

Topverhalen (Top Stories)

Carrousels met topverhalen tonen recent gepubliceerde artikelen, live blogs en video’s. Google geeft voor elk resultaat een miniatuur, titel, naam van de uitgever en tijdstempel weer en deze verschijnen meestal bovenaan de SERP.

Kun je verschijnen in carrousels met Top Stories?

Ja. Volgens onderzoek van News Dashboard komt 99,31% van de resultaten op desktop echter van sites die zijn geïndexeerd in Google Nieuws.

Het is ook vermeldenswaard dat de meeste rankings hier van korte duur zijn, omdat het doel van de SERP-functie over het algemeen is om nieuwe resultaten te tonen – en pagina’s kunnen niet lang nieuw zijn.

Veelgestelde vragen Snippets (PAA)

Mensen die ook vragen stellen, tonen gerelateerde vragen die zoekers aan Google stellen. Elke vraag ontvouwt zich om een ​​antwoord te onthullen dat afkomstig is van een webpagina die op een vergelijkbare manier wordt weergegeven als Featured Snippets.

Kun je verschijnen in de vakjes Ook mensen vragen?

Ja. Net als Featured Snippets zijn de antwoorden op de vragen in PAA-boxen afkomstig van derden. Als u inhoud heeft die een of meer van deze vragen beantwoordt, heeft u een kans om in een PAA-box te verschijnen.

Dat gezegd hebbende, is het onwaarschijnlijk dat het hier verschijnen veel meer verkeer zal genereren. PAA-boxen zijn nuttiger voor inhoudsonderzoek.

Sitelinks

Sitelinks zijn links naar andere pagina’s op de rankingwebsite of andere delen van de rankingpagina. Ze zijn meer een verbetering van reguliere organische resultaten dan een SERP-functie, omdat ze worden weergegeven als ‘extra’ links onder een resultaat.

Het voordeel van sitelinks is tweeledig:

  • Mensen kunnen sneller vinden waarnaar ze op zoek zijn.
  • Mensen klikken eerder in de SERP op uw website, wat meer organisch verkeer betekent.

Kun je verschijnen in sitelinks?

Ja. Sitelinks die aan uw Google zijn gekoppeld, tonen meestal sitelinks voor merkzoekopdrachten, dus het is waarschijnlijk dat mensen sitelinks al zien wanneer ze naar uw website zoeken.

Voor niet-merkgerelateerde zoekopdrachten zult u eerder sitelinks ‘winnen’ wanneer uw pagina populair is en interne links bevat naar andere relevante inhoud – althans uit mijn observaties.

Zo, dat was een aardig lang verhaal hoe je dus meer klikken kan krijgen en vooral meer verkeer naar je website. SERP seo is dus een onderdeel van conversie optimalisatie.
Laten we samen sparren hoe we jouw website beter kunnen maken met SERP SEO. Plan daarom hier een gratis seo consult.