Wat zijn de voordelen van Google reviews?

Wat zijn de voordelen van Google reviews?

Wat zijn de voordelen van Google reviews?

zijn google reviews belangrijk voor je SEO strategie?

Wist je dat tegenwoordig al 77% van de consumenten wordt beïnvloed door online reviews? Reviews worden steeds belangrijker in de online wereld, je potentiële klant wil namelijk zekerheid voordat hij/zij iets online wilt bestellen. Wist je dat 90% van de consumenten in Nederland online reviews leest voordat ze je bedrijf bezoeken? Wij als SEO bureau vinden reviews daarom belangrijk tijdens het conversie optimalisatie proces. Daarom schakelen ondernemers review platformen in om de mening van klanten te verzamelen. Wellicht denk je daarmee goed bezig te zijn, je bent er echter nog lang niet. Google reviews wordt door veel bedrijven enorm onderschat. Onbegrijpelijk, aangezien deze reviews o.a. een grote invloed hebben op jouw online aanwezigheid.
In dit artikel gaan we dieper inzoomen op deze google reviews en vooral hoe wij je hiermee kunnen helpen.

seo bureau

Google reviews bepaalt namelijk jouw online marktwaarde. Ga je niet proactief te werk om Google reviews te verzamelen, dan verslechtert het beeld wat bezoekers van je hebben en zul je op den zelfs duur verdwijnen uit de zoekresultaten. Je gaat vanzelf een keer sterretjes zien, en dat zijn niet de 5 gouden sterretjes op Google die jouw bedrijf een boost gaan geven. Het is tijd om actie te ondernemen, deze acties ziijn bij onze seo pakketten inbegrepen.

Google reviews verzamelen: hoe werkt het?

Met Google reviews kunnen bezoekers (met een Google account) hun mening achterlaten over een bedrijf. Dit kan voor iedere organisatie zoals een horecagelegenheid, productiebedrijf of dienstverlenend bedrijf. Recenseren doe je met een ster beoordeling, eventueel aangevuld met een geschreven review. Bijvoorbeeld of het restaurant waar je bent geweest een relaxte sfeer had, de gerechten een ware smaaksensatie op je tong waren of dat er alleen maar romantische stelletjes aanwezig waren. Het zijn echter niet zomaar sterretjes die bezoekers zien. Ook is het niet alleen een ego boost voor je bedrijf. Het heeft meer waarde dan je denkt. Echter, het nadeel kan zijn dat een boze klant je dus ook helemaal onderuit kan halen. Wij adviseren je daarom ook tijdens onze intake gesprekken welke reviews voor jou het beste kunnen zijn om een hoop negativiteit te conversie optimalisatievoorkomen.

Het belang van Google reviews: Het interieur design van een online winkel

We kunnen stellen dat reviews erg belangrijk zijn, de cijfers liegen er namelijk niet om. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat maar liefst 97% van de klanten van lokale bedrijven online reviews lezen over de bedrijven. Ook kwam naar voren dat 85% van de consumenten de online reviews ook echt vertrouwt. Logisch, want een potentiële klant wil zekerheid als er iets nieuws wordt aangeschaft. Maar waarom zijn juist Google reviews zo belangrijk? We geven je de belangrijkste redenen om dit ondergeschoven kindje wat meer aandacht te geven.

Vertrouwen + autoriteit = King

Één van de belangrijkste redenen waarom je gebruik moet maken van reviews is omdat je er vertrouwen mee schept.
Voordat mensen een reis boeken, een product kopen of voor je cursus inschrijven kijken ze eigenlijk altijd eerst even naar de reviews. Je betaald namelijk online en krijg je dan wel echt waar je voor betaald? Er zijn een hoop online boeven te vinden die graag jouw geld ontvangt en je hoort of ziet er niets meer van. Kortom, vertrouwen is King tegenwoordig!

  • Hoe goed scoren ze?
  • Wat zeggen de mensen over dit bedrijf?
  • Is het bedrijf wel te vertrouwen?
  • Dat soort vragen kan je in één klap beantwoorden wanneer je reviews op je website hebt staan.

zoekmachine optimalisatieDe reviews op je website kunnen natuurlijk zoals hierboven genoemd zelf geplaatst worden, maar je kan ook gebruikt maken van de widgets van bijvoorbeeld Klantenvertellen, Kiyoh of The Feedback Company. Wij hebben een hoop ervaring met deze bedrijven, sommige moet je zelfs maandelijks voor betalen en andere zijn weer gratis. We nemen samen altijd de mogelijkheden door zodat jij de beste opties hebt voor jouw specifieke branche.

Een voorbeeld case van slimme reviews

Booking.com, één van de meeste bekende websites die alle mogelijke beïnvloedingsprincipes gebruikt en voortdurend test wat het beste werkt, maakt gebruik van reviews. Op basis van klantbeoordelingen en ervaringen wordt een score toegekend aan de accommodaties. Als potentiële klanten zien dat al 450 gasten hen voorgingen en een gemiddelde van 8,3 geven, zal hen dat waarschijnlijk over de streep trekken. Wanneer het cijfer bijvoorbeeld maar een krappe 6,1 is, zal men eerder afhaken en verder zoeken. Zo kan booking.com zelfs met de data gaan sturen en ‘Growth Hacken’
conversie optimalisatie

Een beloning voor een recensie is een grote tip van ons

Een andere, veelgebruikte manier, om recensies te ontvangen is het geven van een beloning voor een recensie. Vooral grotere webshops als Coolblue en bol.com hebben een geheel geautomatiseerd systeem dat, je een week nadat jij je bestelling binnen hebt gekregen, een e-mail stuurt met de vraag of het product bevalt en zo ja of je een review zou willen schrijven over het betreffende product. In ruil voor het geven van je mening in een review op hun website maak je kans op een waardebon ter waarde van € 100,-. Uiteraard stimuleert dit klanten van Coolblue om extra hun mening zo goed mogelijk te onderbouwen. Ook hebben ze op deze manier jouw email adres en sta je al in hun bestand voor email marketing – bingo!

Op die manier ontvangt Coolblue dus regelmatig uitgebreide beoordelingen die door potentiële klanten wordt gelezen en die bestaande klanten worden geschreven.

Een slechte review, oei wat nu?!

Geen nood, een slechte review is een kans om je service te verbeteren. Daarnaast, het klinkt gek, komt een enkele minder goede review tegenover veel positieve beoordelingen zelfs betrouwbaar over; niemand is immers perfect. Wanneer je een minder positieve review ontvangt hebben we een aantal tips;

  1. Geef altijd netjes antwoord
  2. Verdedig jezelf niet, maar toon begrip
  3. Bedank voor de review
  4. Bied je excuses aan
  5. Los waar mogelijk klacht op
  6. Geef aan hoe je het probleem in de toekomst probeert te voorkomen
  7. Houd het kort en bondig en nodig de persoon eventueel uit om verder te praten

Het is dus belangrijk om altijd te reageren! Soms kan een negatieve review een volledig eigen leven gaan leiden, zeker wanneer dit via sociale media gedeeld wordt, dit wil je liever niet meemaken! Iedereen wilt die 5 sterren totaal beoordeling maar de bedrijven scoren tegenwoordig beter als je een 4,2 hebt, waarom? Echtheid!! Mensen willen zien hoe je een probleem oplost en wat de service is. Je wekt zo zelfs meer vertrouwen omdat iedereen voor 10 euro 100 reviews kan kopen – echt zijn dus !Website optimalisatie

Get them while it’s hot

Heb je dus net een opdracht succesvol opgeleverd of heb je gewoon het gevoel dat er een goede klik is tussen jouw en je opdrachtgever of heb je misschien net een probleem met een van je producten opgelost voor een klant? Wees dan spontaan en vraag of de opdrachtgever of klant een recensie zou willen achterlaten. Meestal vinden ze dat totaal geen probleem.

Je kunt heel open en eerlijk zijn door te zeggen dat het voor het werven van nieuwe klanten en opdrachtgevers erg goed is om positieve beoordelingen te hebben over jouw onderneming en dat je hoopt dat hij of zij hier een bij wilt dragen. Wanneer jouw product of dienstverlening deze klant of opdrachtgever heeft geholpen zal hij of zij jou zeker willen helpen.

Om een eventuele drempel wat te verlagen kun je een e-mail sturen met daarin de instructies om een recensie achter te laten op Google, Facebook of welk platform je dan ook wilt. Op die manier hoeft degene die een recensie gaat achterlaten niet eerst uit te zoeken hoe dat dan precies werkt. Wij helpen klanten altijd met een geautomatiseerde link in de email handtekening bijvoorbeeld zodat je het niet eens hoeft te vragen..Vergeet ook niet degene te bedanken na het achterlaten van de recensie!