Het verschil tussen seo en sem

Het verschil tussen seo en sem

Het verschil tussen seo en sem

SEO en SEM: Wat is het verschil?

Zoekmachines zoals Google hebben twee soorten zoekresultaten: betaald en organisch. Betaalde resultaten worden weergegeven wanneer bedrijven Google betalen voor klikken. Organische resultaten zijn de resultaten die Google het meest relevant acht voor de zoekopdracht. Ondernemers kunnen het websiteverkeer vergroten door in organische en betaalde resultaten te verschijnen met behulp van SEO en PPC.

In dit artikel behandelen we wanneer en hoe je SEO, PPC of beide kan gebruiken voor een meer uitgebreide zoekmachine marketing (SEM) strategie.

Maar laten we eerst de basis behandelen:

Wat is SEO?

SEO (Search Engine Optimization) is het optimaliseren van inhoud die moet worden ontdekt via de organische resultaten van een zoekmachine. Google en andere zoekmachines kijken naar honderden factoren om te beslissen welke pagina’s moeten worden gerangschikt voor zoekopdrachten. Niemand weet wat al deze factoren zijn, maar de belangrijkste zijn grofweg verdeeld in drie Pijlers: On-page, Off-page en technische SEOseo bureau

Wat is On-page SEO?

On-page SEO is de praktijk van het optimaliseren van individuele webpagina’s.
Voorbeelden van tactieken op de pagina zijn onder meer:

  • Zoekintentie
  • Een onderwerp diepgaand behandelen
  • Korte en beschrijvende URL’s gebruiken
  • Verleidelijke titeltags en metabeschrijvingen schrijven
  • Beschrijvende alt-tags gebruiken voor afbeeldingen
  • Eenvoudig en gemakkelijk leesbare inhoud schrijven
  • Zoekwoorden op belangrijke plaatsen opnemen

Wat is Off-page SEO?

Off-page SEO is iets dat buiten een website wordt gedaan om de ranglijst te verbeteren.
Voorbeelden van off-page tactieken zijn:

  • Backlinks verkrijgen van relevante en websites met een hoge autoriteit
  • Verdienen van merkaanduidingen
  • Citaten bouwen
  • Google Mijn Bedrijf (google my business) optimaliseren voor lokale SEO
  • Positieve beoordelingen / reviews verdienen

Wat is Technische SEO?

Technische SEO omvat het aanbrengen van technische wijzigingen om zoekmachines te helpen inhoud efficiënter te crawlen, indexeren en rangschikken.

Voorbeelden van technische optimalisaties zijn onder meer:

  • Paginasnelheid verbeteren
  • Canonieke tags gebruiken om dubbele inhoud te voorkomen
  • Hreflang-tags gebruiken voor meertalige inhoud
  • Optimalisatie van robots.txt voor crawl-efficiëntie
  • Dunne inhoud “No Index”

Wat is PPC?

PPC (Pay Per Click) is een vorm van adverteren waarbij bedrijven betalen voor klikken op websites van populaire platforms zoals zoekmachines.

Het klikken op deze advertentie in Google kost bijvoorbeeld T-mobile geld die de nieuwe Iphone 11 wilt verkopen:
sem marketing

Wat is SEM Marketing?

SEM (Search Engine Marketing) is een brede term die SEO en PPC omvat. Echter, niet iedereen is het eens met deze definitie. Sommigen zien SEM als synoniem voor PPC.

Moet je SEO, PPC of beide gebruiken?
Wetende wat we nu weten over zoekmachine marketing, is het gemakkelijk om de conclusie te trekken dat SEO de weg vooruit is, omdat organisch verkeer gratis, consistent en passief is.

Dit is niet altijd het geval…

Soms werkt SEO het beste; andere keren is PPC de betere optie. En soms is het logisch om beide marketingstrategieën tegelijkertijd te gebruiken.

Hieronder staan ​​vier manieren om SEO, PPC of beide te gebruiken voor maximale zichtbaarheid van de zoekmachine en verkeer.

  1. Gebruik alleen PPC voor zoekwoorden die te concurrerend zijn
  2. Gebruik PPC en SEO voor zeer zware zoekwoorden
  3. Gebruik SEO voor informatieve en longtail zoekwoorden
  4. Gebruik zowel SEO en PPC om de zoekresultaten te monopoliseren

1. Gebruik PPC zoekwoorden die te concurrerend zijn

Het kan jaren duren om voor sommige zoekwoorden te scoren. Als je bijvoorbeeld een nieuwe supplementenwinkel heeft en wilt rangschikken voor ‘koffiemachine kopen’, zijn je kansen om op de korte tot middellange termijn te scoren klein.

Dit komt omdat je het opneemt tegen gevestigde merken zoals Philips, Krups, nespresso, Coolblue etc. Dat is dus niet makkelijk om daar van te winnen.seo service

Maar dit betekent niet dat je SEO moet negeren en alleen de focus moet hebben op PPC.

Aangezien het rangschikken voor competitieve vragen waarschijnlijk een lang spel zal zijn, zijn er enkele voordelen aan het gebruik van PPC tijdens het rangschikken van je pagina’s.

a) Je kan onmiddellijk inkomsten genereren

Betaald verkeer is direct. Het kan worden in- of uitgeschakeld met een klik op een knop.

Stuur dat verkeer naar een relevante pagina die is geoptimaliseerd voor conversies, en je kunt binnen enkele minuten verkopen maken.

Vergeet niet dat inkomsten niet hetzelfde zijn als winst!

Als je een product verkoopt voor € 10,- ,  € 1,- per klik betaalt en converteert voor 20%, maak je van elke uitgegeven advertentie euro twee. (10 verkoopprijs, 100 klikken, 1 CPC, 20% Conversion rate, kosten 100, omzet 200). Maar als je product € 6 ,- kost om te maken, verlies je dus  geld. (verkoopprijs 10, 100 klikken, 20% conversie rate, kosten 100, omzet 200, Kosten om product te maken 120, winst – €20,-) Een verlies dus van 20 euro!!

Er zijn twee manieren om dit te verhelpen zonder de prijs van je product te verhogen:

  • Verhoog je conversie
  • Verlaag je kosten per klik (CPC)

Het bereiken van beide kan maanden duren, dus wees bereid om euro’s te verliezen terwijl je campagnes en pagina’s aanpast om voor je te werken.

b) Je kan A/B testen en optimaliseren voor conversies

De meeste advertentieplatforms hebben functies voor het bijhouden van conversies. Ze weten dat als uitgevers een positief rendement op hun advertentie-uitgaven zien, ze hun uitgaven zullen blijven doen.

Gebruik dit als een kans om inzicht te krijgen in de gemiddelde kosten per conversie en gecontroleerde tests uit te voeren om je conversie te verbeteren. Zodra je winst maakt met je advertenties, schaal je uit naar andere platforms (bijvoorbeeld Bing-advertenties).

c) je kan waardevolle trefwoordgegevens verkrijgen

Het rapport ‘Zoektermen’ in Google Ads toont conversiegegevens voor de zoekwoorden waarop je biedt. Bingo!!! Gebruik dit om zoekwoorden met hoge conversies te vinden die je kan targeten met SEO.

Laten we bijvoorbeeld zeggen dat je als slager in Groningen ‘vlees’ verkoopt.

Bieden op een populair zoekwoord zoals ‘steak’ kan leiden tot tonnen aan klikken, maar lage conversies. Voor een meer specifieke zoekopdracht zoals ‘biolologisch vlees Groningen’, krijg je mogelijk minder klikken, maar meer conversies. Je zit dieper in the ‘Buying funnel’ zoals ze zeggen in digital marketing.

2. Gebruik PPC en SEO voor zeer zware concurrerende zoekwoorden

Winstgevende zoekwoorden trekken vaak veel adverteerders aan.

Kijk maar naar de resultaten voor “auto verzekering”. Om hier te winnen met SEO, success daarmee haha! Hier heb je een zwaar budget voor PPC nodig. Maar het gaat je ook veel opleveren omdat de zoekvolumes super hoog zijn! Google toont bovenaan vier betaalde advertenties over een auto verzekering, en dat leidt tot minder klikken op organische resultaten wanneer deze naar beneden worden gepusht.ppc marketing

Hoeveel minder klikken..?

Voor dit zoekwoord gaat bijna 40% naar betaalde resultaten. Dus, het kost bloed zweet en tranen om hiervoor om op dit zoekwoord bovenaan in Google te komen. Hierdoor kan je dus beter een combinatie maken van SEO en PPC om toch zoveel mogelijk traffic te krijgen.

3. Gebruik SEO voor informatieve zoekwoorden

De meeste organische Google-zoekopdrachten zijn informatief. Dat betekent dat mensen willen leren, niet kopen. Neem bijvoorbeeld een vraag ‘hoe maak je een gezonde maaltijd’

De meesten willen waarschijnlijk leren hoe ze een smakelijke en gezonde maaltijd kunnen maken met producten die ze makkelijk in de supermarkt kunnen kopen . Dat verklaart waarom bijvoorbeeld bepaalde FMCG – food bedrijven niet bieden op dit zoekwoord. Het is financieel niet logisch, zelfs niet met een lage gemiddelde CPC. Conclusie, leren en traffic genereren en geen koop intentie.

4. Gebruik SEO en PPC om de zoekresultaten te monopoliseren

Het zijn niet alleen advertenties die de organische zoekresultaten naar beneden halen.

Google toont nu SERP-functies zoals afgebeelde fragmenten, “Mensen vragen ook” -vakken en videocarrousels voor sommige vragen.

Dit kan vervelend zijn als je doel is om hoger te scoren, maar onthoud dat het mogelijk is om in veel SERP-functies te verschijnen.

Sommige merken kiezen ervoor om de zoekresultaten nog verder te monopoliseren door advertenties weer te geven voor zoekwoorden waarvoor ze al in aanmerking komen.

Op één website worden bijvoorbeeld advertenties weergegeven voor ‘hoe een blog te starten’, hoewel deze al organisch is gerangschikt en het aanbevolen fragment bezit.

Laatste conclusies…

Search Engine Marketing (SEM) is geen eindeloze worstelwedstrijd tussen SEO en PPC. Weten wanneer en waar elke tactiek moet worden gebruikt om de gewenste resultaten te bereiken, is de game. Bovenstaand is een aardig lang verhaal en wij als Mr SEO bureau kijken naar jouw situatie. Heb jij meer SEO of juist meer SEA nodig, elke business is weer anders…

Soms is SEO het antwoord, soms PPC en soms beide…