Hoe word je een seo specialist

Hoe word je een seo specialist

Hoe word je een seo specialist

8 stappen om een SEO specialist te worden

Je leest het steeds vaker dat Nederland aan het digitaliseren is. Hierdoor is er een hogere vraag naar SEO specialisten  dan ooit en gemiddelde uurtarieven tussen de € 75,- en €150,- is er een duidelijke financiële prikkel om goed te worden in SEO.
Maar zonder hogescholen en universiteiten die specifieke studies in SEO aanbieden, is het aan jou om je eigen weg in de industrie te vinden en je in Nederland te onderscheiden als seo specialistseo bureau

In dit artikel willen we in 8 makkelijke stappen uitleggen hoe je aan deze mooie reis kan beginnen of dat je naar het einde van het lezen denkt, pfff niet voor mij. Ik start wel een eigen bedrijf en huur een seo marketing bedrijf in.. kan ook haha.

Wat is een seo specialist?

Een Specialist is een relatief begrip. Je ziet me misschien als een SEO specialist, maar iemand met meer ervaring zoals Rand Fishkin zou dat vrijwel zeker niet doen.

Hoeveel je ook leert over SEO, er zal altijd iemand zijn die meer weet. Dit is iets om maar snel te accepteren. Ook gaan de ontwikkelingen zo snel dat je wellicht iets mist in technische seo kennis waar een concurrent weer is in gespecialiseerd.

Om die reden moet je niet per se een SEO specialist worden. Het zou moeten zijn om genoeg te leren om consequent resultaten te behalen. Als je kan blijven stijgen, dat is het doel!

8 stappen om een ​​SEO specialist te worden

Volg dit eenvoudige proces om van ‘SEO newbie’ naar een  SEO PRO status te gaan.

  1. Leer hoe zoekmachines werken
  2. Begrijp de belangrijkste rangschikkingsfactoren
  3. Beheers de vier belangrijkste segmenten van SEO
  4. Start een website
  5. Wees de beste in jouw gekozen Niche
  6. Maak duidelijke business systemen
  7. Stop nooit met leren
  8. Wees geduldig

1. leer hoe de zoekmachines werken

De index van Google bevat triljoenen webpagina’s, die voornamelijk zijn gebaseerd op het crawlen van internet.seo service

Wanneer je een zoekopdracht in Google typt, worden alle overeenkomende pagina’s opgehaald.

Omdat er vaak miljoenen relevante resultaten zijn, rangschikt het algoritme van Google deze vervolgens op honderden factoren. Niemand weet wat al deze factoren zijn of hoe ze worden gewogen, maar we kennen er wel enkele.

Kanttekening: SEO beïnvloedt alleen de zogenaamde organische resultaten. Het heeft geen invloed op betaalde advertenties (Google Ads)

2. Begrijp de rankingsfactoren

Veel mensen komen vast te zitten in het optimaliseren voor rangschikkingsfactoren die niet zo belangrijk zijn. Zorg er dus voor dat je bovenop de drie groten zit voordat je geobsedeerd raakt door bijvoorbeeld paginasnelheid of titeltags.

De 1e belangrijke rankingsfactor: Relevantie

Dit is hoe goed je pagina overeenkomt met de zoekopdracht. Als iemand ‘hoe je lavendelolie maakt’ in Google typt, retourneert Google geen pagina’s over auto’s, omdat dat niet relevant is.

Maar relevantie gaat dieper dan dat. Je pagina moet ook overeenkomen met het type inhoud dat mensen willen zien.

Een persoon die bijvoorbeeld zoekt “hoe lavendelolie te maken” wil een zelfstudie. Ze willen geen kant-en-klare lavendelolie kopen. Daarom zijn alle resultaten op de eerste pagina blogberichten, geen productpagina’s. Dus een seo strategie is key!!
Het verzorgen van het ‘waarom’ achter een zoekopdracht staat bekend als optimaliseren voor een zoekmachine

De 2e belangrijke rankingsfactor: Het Gezag

Dit komt grotendeels neer op backlinks.

Google ziet links als stemmen van vertrouwen. Hoe meer backlinks van hoge kwaliteit je hebt, hoe hoger je waarschijnlijk zult scoren.

De beste backlinks hebben twee belangrijke kenmerken: autoriteit en relevantie.

Autoriteit heeft betrekking op de kracht van de koppelingswebsite en -pagina. Bij Ahrefs hebben ze twee statistieken om dit te meten: domeinbeoordeling en URL-beoordeling. De krachtigste links zijn die van pagina’s met een hoge UR.
Relevantie heeft betrekking op het onderwerp van de koppelingswebsite en de webpagina. Als een bericht over het maken van lavendelolie bijvoorbeeld twee backlinks heeft, een van een technisch blog en een van een gezondheidswebsite, is het bericht van de gezondheidssite waarschijnlijk relevanter. Relevantie op paginaniveau is echter ook belangrijk. Als de koppelingspagina op de technische website gaat over een relevant onderwerp zoals de beste slimme diffusers, en die op de gezondheidswebsite gaat over een niet-gerelateerd onderwerp zoals bodybuilding, dan is de link van de technische website mogelijk relevanter.

De 3e belangrijkste factor: Het Nut

Google streeft ernaar het beste resultaat in pole position te tonen. Dat betekent dat het niet voldoende is om alleen de zoekintentie te evenaren. Je inhoud moet de meest verdienste van de bovenste plek zijn.zoekmachine optimalisatie

Maar wat kwaliteit en nut inhoudt, hangt af van de zoekopdracht zelf. Dus de beste manier van handelen is om de huidige top-ranking pagina’s te bekijken en te zien wat goed is aan hen, en waar ze tekortschieten. Wees dus uniek in wat je te bieden hebt.

3. Beheers de vier belangrijkste segmenten van SEO

Zie SEO als een puzzel met meerdere stukjes. Inzicht in hoe ze bij elkaar passen is essentiële kennis voor elke professionele professional.

De vier stukken zijn:

  • Zoekwoorden onderzoek;
  • SEO op de pagina (On page seo);
  • Linkbuilding;
  • Technische SEO

Laten we de bovenstaande seo onderdelen even kort toelichten.

Zoekwoorden onderzoek

Zoekwoord onderzoek omvat het vinden van relevante woorden en woordgroepen die mensen in zoekmachines zoals Google en Bing typen.

Over het algemeen moet je zoekwoorden targeten die:

  • verkeerspotentieel” (d.w.z. zal waarschijnlijk organisch verkeer jouw kant op sturen als je ervoor rangschikt);
  • Zakelijke waarde” hebben (d.w.z. waarschijnlijk potentiële klanten zullen aantrekken);
  • Zijn niet te competitief

On Page SEO strategie

On-page SEO is de praktijk van het optimaliseren van SEO webpagina’s om rankings te helpen verbeteren en meer organisch verkeer van zoekmachines aan te trekken.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Optimaliseren voor zoekintentie;
  • Zoekwoordmodificatoren gebruiken in uw titeltags;
  • Verleidelijke metatitels en beschrijvingen schrijven;
  • Beschrijvende alt-tags gebruiken voor afbeeldingen;
  • Intern linken naar pagina’s die u wilt rangschikken.

Linkbuilding en outreach

Linkbuilding is het proces waarbij nieuwe backlinks worden verkregen van websites van derden. Ze helpen rankings te verbeteren en organisch verkeer te stimuleren, maar kunnen ook verwijzingsverkeer op jouw manier sturen.Website optimalisatie

Technische SEO

Technische SEO strategie omvat het optimaliseren van je website zodat zoekmachines jouw inhoud efficiënt kunnen crawlen en indexeren, en bezoekers een positieve gebruikerservaring hebben.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Paginasnelheid verbeteren;
  • Verwijderen van gebroken links (404) (intern en extern);
  • Kanonieke tags gebruiken om dubbele inhoud te voorkomen;
  • Hreflang-tags toevoegen aan meertalige inhoud;
  • Optimaliseren van robots.txt voor crawl-efficiëntie;
  • Dunne inhoud indexeren

4. Start je eigen website

Hoeveel boeken je ook over golf leest, je gaat nooit een toernooi winnen zonder een aantal clubs te pakken en te oefenen.

Hetzelfde geldt voor SEO. Je moet de theorie kennen, maar er is geen vervanging om je handen vuil te maken en een site te rangschikken.

Om je eigen project te starten, hoef je alleen maar:

  • Kies een onderwerp waar je gepassioneerd over bent;
  • Koop een domein en hosting;
  • Zet een eenvoudige website op;
  • Begin met het maken van inhoud

Van daaruit is het een kwestie van uw SEO-kennis in de praktijk brengen door je inhoud te optimaliseren, enkele links te bouwen en ervoor te zorgen dat je site technisch gezond is vanuit een SEO-perspectief. Wordt dus een echte seo expert!

Niets leer je  meer over SEO dan dit te doen.

Dat gezegd hebbende, dit kost duidelijk wat tijd en niets kost meer tijd dan het schrijven van inhoud. Dus als je het budget hiervoor heeft, is het geen schande om content uit te besteden. Zorg ervoor dat je jouw schrijver duidelijke instructies geeft, zodat wat ze produceren is geoptimaliseerd voor rankings.

5. Claim je eigen Niche

Dat is wat je aan het begin van je SEO expert reis zult zijn, omdat je een beetje over alles moet leren om een ​​solide basis in het veld te hebben.

Je moet dit echter in de loop van de tijd gaan leren

Beheers een specifieke vaardigheid binnen SEO. Omdat SEO zo’n breed veld is, heb je geen tijd om een ​​expert te worden in zowel linkbuilding als technische SEO. Er is zo weinig overlap tussen de twee dat het verbeteren van de ene vaardigheid de andere niet echt verbetert.

In plaats daarvan zou je een zogenaamde T shape SEO-expert moeten worden.

T shape seo

Een T shape SEO-expert zijn betekent dat je brede vaardigheden hebt in alles wat met SEO te maken heeft, maar op een bepaald gebied uitblinkt.

6. Gebruik makkelijke SEO Tools

Hoe meer je leert over SEO, hoe meer je je zult realiseren dat er niet genoeg uren op de dag zijn om alles zelf te doen.

Maar zelfs als dat zo zou zijn, zou dit nog steeds inefficiënt zijn.

Een ‘T shape SEO specialist’ zijn, betekent dat er mensen zijn die beter zijn uitgerust om de meeste SEO-taken uit te voeren dan jij. Het delegeren van die taken aan de juiste mensen maakt jouw tijd vrij om te besteden aan de dingen waar je het beste in bent en het meest van geniet. Denk bijvoorbeeld aan een SEO content kalender.

Als jouw expertise bijvoorbeeld ligt in het zoeken naar zoekwoorden en het schrijven van inhoud die op de ranking lijst staat, moet je daar tijd aan besteden. Je kunt iemand inschakelen om taken als linkbuilding en technische SEO te laten doen.

Vroegere tijdwinst, jouw klanten zullen betere service krijgen omdat ze zeer gespecialiseerde mensen hebben die werken aan elk aspect van hun SEO.

Meer mensen betekent echter meer bewegende delen, wat kan leiden tot dingen die tussen de scheuren vallen.

Systemen maken is de beste manier om iedereen op dezelfde pagina te houden. Dit betekent dat je SEO-checklists (of SOP’s) maakt die u voor elk project gebruikt om dingen op koers te houden. Investeer dus in SEO Tools en probeer zoveel mogelijk te automatiseren.

7. Stop nooit met leren

SEO is zich snel aan het ontwikkelen. Alleen al in 2019 meldde Google dat het meer dan 3.200 algoritme-updates maakte.

Hoewel veel van deze updates relatief klein waren voor gebruikers, geeft het je een goed idee van hoe snel ‘best practices‘ in SEO kunnen veranderen. Dat gezegd hebbende, proberen om elke kleine verandering die Google aanbrengt bij te houden is waarschijnlijk een poging in de nutteloosheid, dus het is beter om gefocust te blijven op de fundamenten.

Met andere woorden, in plaats van de veranderingen in het algoritme te volgen, achtervolgen wat het algoritme probeert te doen: de beste en meest relevante inhoud aan gebruikers bieden. Op die manier hoef je minder zorgen te maken over updates en boetes.

Betekent dit dat je niet moet netwerken en experts moet volgen om je kansen te vergroten en op de hoogte te blijven van waardevolle nieuwe strategieën? Natuurlijk niet. Dus hier zijn enkele manieren om dat te doen:

  • Ga naar SEO-meetings bij je in de buurt;
  • Ga naar SEO conferenties;
  • Maak contact met een SEO specialist op LinkedIn;
  • Volg een SEO specialist op Twitter;
  • Word lid van Slack communities;
  • Word lid van Facebook-groepen;
  • Lees SEO-blogs;
  • SEO Youtube Video’s bekijken;
  • Luister naar podcasts over de laatste ontwikkelingen

Kies degene die jou het meest aanspreken. Volg het Pareto-principe en besteed 80% van je tijd aan doen en 20% van je tijd aan leren.

8. Wees geduldig

K Anders Ericsson beroemde theorie dat het 10.000 uur oefenen kost om een ​​nieuwe vaardigheid te beheersen. Kan het minder duren? Mogelijk. Maar het punt is dit: een SEO-expert worden is niet van de ene op de andere dag.conversie optimalisatie

Dus voel je niet slecht als je inhoud de eerste paar weken niet de eerste pagina bereikt.

Als je echter goede inhoud maakt, je pagina’s optimaliseert, best practices voor zoekwoorden onderzoek volgt en voldoende links van hoge kwaliteit bouwt, zullen je pagina’s uiteindelijk een ‘rangorde’ krijgen in Google

Blijf dus slijpen aan je seo strategie, houd je geduld vast en geef niet op.

Heb je wat vragen over bovenstaand? Of wellicht toch wat seo advies over je bedrijf? Laten we samen even sparren om alles nog beter te maken:)