seo vriendelijke url

seo vriendelijke url

seo vriendelijke url

Hoe maak je een SEO URL?

Google heeft het vaak over het belang van het maken van eenvoudige, vriendelijke URL’s in hun SEO startersgids, maar hoe maak je dan zo’n seo vriendelijke url?

Laten we beginnen met het goede nieuws: het maken van SEO URL’s is geen rocket science.

Als je jouw pagina in een paar woorden zou beschrijven en de spaties zou vervangen door koppeltekens, dan zou dat meestal “goed genoeg” zijn voor SEO.

Hieronder volgen we een eenvoudig proces voor het maken van geoptimaliseerde URL-slugs en enkele praktische tips voor de rest van de URL.

Maar laten we eerst kijken hoe we een URL maken en hoe het is opgebouwd.

Ja, door de url te optimaliseren zal dit ten goede zijn voor de seo resultaten. Google begrijpt je pagina beter. Ook zal je hoger scoren voor het zoekwoord waar je blog of pagina over gaat. Dit is een belangrijk onderdeel van conversie optimalisatie.

SEO url maken doe je door je zoekwoord in de url te plaatsen. Gebruik een zo kort mogelijke URL om het goed door Google te laten indexeren. Hierdoor zullen je rankings stijgen in Google en een seo url is ook duidelijk voor de bezoeker van de pagina.

SEO vriendelijke URL is de belangrijke basis van  SEO optimalisatie. Een SEO vriendelijke URL is een belangrijk aspectbij het indexeren van een webpagina door Google. De URL moet goed overeenkomen met je zoekwoord en zoekopdracht. Een seo specialist kan je hier het beste mee helpen.

 

Load More

De anatomie van een URL

URL’s bestaan ​​uit vele onderdelen:
seo vriendelijke urlVoor SEO is het belangrijkste onderdeel misschien wel de slug. je moet een van deze kiezen elke keer dat je een pagina of bericht maakt.

Dus laten we daar beginnen en dan behandelen we een paar praktische tips voor SEO voor de rest van de URL.

Hoe maak je een SEO vriendelijke URL slug?

Het heeft zelden veel zin om bestaande URL slugs te wijzigen, omdat dit te veel tijd kost. Je doet waarschijnlijk ook meer kwaad dan goed. Laten we ons dus concentreren op nieuwe berichten en pagina’s.

Als je het zoekwoorden onderzoek hebt gedaan en content rond dat zoekwoord heeft gemaakt, ga je naar stap 6.

Als je jouw pagina hebt gemaakt zonder trefwoordonderzoek te doen (wat nooit een goed idee is als je hoog wilt scoren in google), Volg dan de volgende seo stappen:

  1. Begin met je paginatitel
  2. Verwijder speciale karakters
  3. Nummers verwijderen
  4. Overbodige informatie verwijderen
  5. Het komt neer op een goed trefwoord
  6. Zoekwoord (lsi zoekwoord / longtail zoekwoorden toevoegen
  7. Maak het leesbaar (optioneel)
  8. Maak het in kleine letters
  9. Vervang spaties door koppeltekens

1.Begin met je paginatitel

De meeste paginatitels maken perfect geoptimaliseerde URL’s met een beetje aanpassing. Laten we hier beginnen en een aantal stappen doorlopen om de best mogelijke URL slug voor SEO te krijgen. Voor de doeleinden van dit artikel gebruiken we een van onze eigen artikelen met de titel:

‘ Hoe kan je de perfecte SEO titeltag maken ‘

2. Verwijder speciale tekens

Heb je ooit een URL gezien met backslashes () of haakjes ([])?

Waarschijnlijk niet, omdat dit onveilige tekens zijn die niet in URL’s thuishoren.

Je moet deze om voor de hand liggende redenen verwijderen, maar het is ook een goede gewoonte om andere speciale tekens zoals komma’s, dubbele punten, puntkomma’s enz. Te verwijderen.

3. Verwijder nummers

Je zult merken dat ons bericht een proces van vier stappen is en dat dit nummer in de titel staat.

Dit is helemaal prima omdat een titel gemakkelijk te veranderen is. Als we het bericht op een dag bijwerken en een vijfde stap toevoegen, kunnen we de titel van de pagina gemakkelijk wijzigen.

Het is een ander balspel met URL’s. Je moet doorverwijzen naar een nieuwe URL wanneer je het aantal items op de pagina of het bericht wijzigt om het ‘actueel’ te houden.

Het omleiden van een pagina of bericht is meestal geen groot probleem. WordPress doet het automatisch wanneer je de slug verandert. Het is echter gemakkelijk om te vergeten het URL-nummer bij te werken wanneer je dingen bijwerkt of  iets aanvult; 5 handige tips wordt dan 6 handige tips..

4. Verwijder overbodige informatie

Google zegt dat het een goede gewoonte is om URL’s zo eenvoudig mogelijk te maken, en daar zijn waarschijnlijk een aantal redenen voor. Ten eerste kunnen bezoekers worden geïntimideerd door extreem lange URL’s. Ten tweede worden lange URL’s vaak afgekapt in de zoekresultaten.

Laten we dus alles wat we niet nodig hebben verwijderen van onze potentiële URL.

Houd er rekening mee dat je voor dit onderdeel gezond verstand moet gebruiken. Het doel is niet om je URL zo kort te maken dat deze de inhoud niet meer nauwkeurig beschrijft. Het is om onnodige woorden en zinnen te verwijderen. We hebben dit probleem ondervonden bij een nieuwe klant van ons en is een grote klus om alle permalinks goed te krijgen:

seo urlJe ziet een hoop onnodige informatie wat totaal niet duidelijk is voor de bezoeker waar de pagina over gaat. Tevens zie je dat de pagina geen https heeft en dus niet is beveiligd. Ai! een hoop werk aan de winkel hier. Een prachtige website maar de basis klopt dus niet. Hier kunnen wij als Seo bureau je zeker mee helpen!

5. Gebruik alleen een zoekwoord in de slug

De meeste titels bevatten van nature zoekwoorden, dus wat je in dit stadium waarschijnlijk overhoudt, is een vereenvoudigde, trefwoordrijke versie van je titel tag. Hoewel dit misschien logisch is om te gebruiken (en als dat het geval is, is dat vrij), zal het vaak niet erg beknopt zijn.

Zoals we al hebben besproken, kan dit leiden tot lange URL’s die worden afgekapt in zoekresultaten. De extra context kan ook een probleem zijn als je de pagina ooit wilt bijwerken.

We hadden bijvoorbeeld een blog pagina met de slug / basic-guide-anchor-text /. Toen we deze blogpost hebben bijgewerkt, hebben we veel informatie toegevoegd. Dit maakte de gids niet zo eenvoudig en we moesten hem omleiden naar een meer geschikte slug. Zodoende moet je een 301 redirect maken wat soms niet handig is voor SEO.

6. Voeg zoekwoord modificaties toe

Het gebruik van een exact zoekwoord voor je URL slug is vaak logisch, maar niet altijd. Soms merk je dat het beschrijvend is. Een eenvoudige manier om dit op te lossen, is door trefwoord modificatoren toe te voegen.

keyword modificators zijn ‘verwante zoekwoorden’ die context toevoegen aan uw URL. Je kunt ze vinden in het rapport ‘Organische zoekwoorden’ dat we in de vorige stap hebben gebruikt.

Als we bijvoorbeeld het rapport voor onze concurrerende pagina over titeltags bekijken, zien we een paar keer “seo” en “html” verschijnen. Dit worden ook wel de longtail zoekwoorden genoemd maar ook weer niet. Een longtail zoekwoord zijn meestal meerdere zoekwoorden zoals een ‘suede schoen kopen’ ipv schoen kopen. De verwante zoekwoorden zijn belangrijk om je pagina relevant te maken voor de bezoeker. title tags

7. Maak een seo vriendelijke url duidelijk en leesbaar

Misschien ben ik het gewoon, maar sommige URL’s lijken gewoon beter verteerbaar dan andere.

Neem de bovenstaande ideeën. Ik zou zeggen dat / seo-title-tag / logischer is dan / html-title-tag-seo /. Waarom? Ik denk dat het komt omdat de eerste zinvol is wanneer deze in een zin wordt gebruikt, terwijl de laatste slechts een willekeurige reeks woorden zijn.

Daarom probeer ik vaak URL’s leesbaar te maken door voegwoorden toe te voegen of te vermenigvuldigen.

Voor ons bericht over titeltags heb ik dit niet gedaan omdat ‘title tag seo’ prima leek te lezen.

8. Gebruik kleine letters en geen hoofdletters

De meeste webservers behandelen URL’s in kleine en hoofdletters hetzelfde, maar dit is niet altijd het geval. Technisch gezien is alles achter de hostnaam (domein) in een URL hoofdlettergevoelig en sommige servers zullen ze anders behandelen. Voor de zekerheid en om mogelijke dubbele inhoudsproblemen te voorkomen, gebruik je altijd kleine URL’s.

Als je WordPress gebruikt, kun je dit onderdeel overslaan omdat het automatisch gebeurt. Easy one! pff, we zijn er bijna.. het laatste punt en dan ben je klaar om het zelf te proberen.

9. Vervang spaties door koppeltekens

URL’s mogen geen spaties bevatten. Browsers herschrijven ze naar “% 20”.

De laatste stap is dus om alle spaties te vervangen door koppeltekens (-).

Kun je in plaats daarvan onderstrepingstekens (_) gebruiken? Google zei dat het ze niet uitmaakt of je URL’s streepjes of koppeltekens bevatten. Dat blijft waar vanuit een rankingperspectief, maar aangezien mensen over het algemeen meer bekend zijn met koppeltekens, is het logisch om ze waar mogelijk te gebruiken.

Het is ook de officiële aanbeveling van Google:

We raden je aan koppeltekens (-) te gebruiken in plaats van onderstrepingstekens (_) in je URL’s.

Onze Conclusie

Hoewel het niet loont om te veel tijd te besteden aan het maken van SEO vriendelijke URL ‘s, is het zeker logisch om ze logisch te benaderen en best practices te volgen. Mocht je hier wat moeite mee hebben stuur ons even een berichtje. Bekijk ook onze overige seo diensten hoe we je verder kunnen helpen om het organisch verkeer te verbeteren van je online business.